Project/Area Number |
19K11566
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59020:Sports sciences-related
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Research Institution | Konan Women's University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
酒井 厚 東京都立大学, 人文科学研究科, 准教授 (70345693)
眞榮城 和美 白百合女子大学, 人間総合学部, 准教授 (70365823)
前川 浩子 金沢学院大学, 文学部, 教授 (10434474)
則定 百合子 和歌山大学, 教育学部, 准教授 (10543837)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 動機づけ雰囲気 / 縦断研究 / 動機づけエージェント(指導者,親,仲間) / 社会性の発達 / 青年移行期 / スポーツ / エンパワリング/ディスエンパワリング・コーチング / 多次元動機づけ雰囲気観察システム / 向社会性 / 養育者の動機づけ雰囲気 / スポーツの継続 / 潜在成長曲線モデル / 行動観察ツール / トライアンギュレーション / 仲間 / Empowering Coaching / 達成目標理論 / 自己決定理論 / 動機づけ / コーチング / ペアレンティング / ピア・リレーションシップ / 自律性支援 / 相互作用 |
Outline of Research at the Start |
青年移行期には,児童期に慣れ親しんだスポーツからのドロップアウトが危惧される。ドロップアウトには,新しい活動を選択する転機としての離脱もある一方,何もしない大人へ向かうネガティブな離脱もあり,後者では,親,仲間,指導者による不適切な関わりが原因である場合も少なくない。本研究の目的は,子どもがスポーツを継続し,スポーツ本来の恩恵を享受するため,これを支える3エージェントの関わりと個人内要因(パーソナリティなど)の相互作用について検討することである。媒介変数としてスポーツを継続/離脱する子どもの動機づけに目を向けて,縦断研究の手法を用いてスポーツの望ましい継続に関わるプロセスを明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
In the transition period between childhood and adolescence, we see a noticeable dropout from the sports they were familiar with in childhood. Preventing dropout and supporting the continuation of sports through motivational support is an issue that contributes to the development of their social skills. In this study, we surveyed athletes in transition to adolescence for three years (once a year). Analysis of the continuously collected data examined the involvement of coaches, parents, and peers as supporters, and indicated that "an atmosphere that encourages athletes to engage training while having fun" by parents influenced the development of athletes' social skills.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
青年移行期の動機づけ支援に関する研究は,これまで2つの課題を抱えていた。1つは継続的にデータを収集して解析を行う研究(縦断研究)の欠如である。縦断研究の使用により,変数間の因果を同定し,子どもの発達を支える知見を提出することができる。もう1つは検討対象として取り上げられる動機づけ支援者の偏りである。これまでは指導者に注目が集中してきたが,指導者同様,青年移行期に影響をもつ支援者として,親や仲間の存在がある。本研究では以上2つの課題の解消を目指し,発達移行期の競技環境に関する論拠を提出した。
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