Project/Area Number |
19K11592
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
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Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中島 寿宏 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10611535)
石原 暢 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 助教 (10801631)
紙上 敬太 中京大学, 教養教育研究院, 准教授 (20508254)
山本 理人 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80312429)
奥田 知靖 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (90531806)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 子ども / 実行機能 / 認知機能 / 体力 / 体格 / 学力 |
Outline of Research at the Start |
これまでに体力が高い子どもは学業成績と認知機能が優れていると示されている.そして,体力・認知機能・学業成績との関連性は「体力→認知機能→学習成果」という順序があるが,子どものどんな体力が認知機能に影響するのかは不明である.本研究では小中学生を3年間追跡調査し,体力と認知機能の関連を検討する.また,学習成果に対しては子どもの授業時の対話行動(聞く・話す時間や内容)が影響しており,この対話行動が運動や体力と認知機能の関連性においてどのような位置づけになるのかを検討することで,上記研究課題の解明を進める.
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Outline of Final Research Achievements |
The relationship between physical fitness (PF), cognitive function (CF), and academic performance can be shown as "PF → CF → learning outcomes." However, it has not been clear which improvement in PF affects which CF, nor has it been clear how increases in PF and CF are related to learning outcomes. This study aimed to clarify the longitudinal relationships between PF increase, improvement in CF, and learning outcomes participating in more than 500 elementary school children for three years. Although the three-year follow-up data analysis has been still ongoing, the first-year cross-sectional data showed a significantly positive correlation between inhibitory function, one of CF subdomains, and agility, a PF component. On the other hand, there was no significant correlation between other PF components and CF, suggesting that agility may be a key PF component strongly related to CF in elementary school children.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題は,小・中学生を3年間で延べ1,500名以上追跡調査し,その縦断データ分析から,発育・発達途上の小・中学生における体力と認知機能との関連性の因果関係に迫る質の高い知見が得られるものである.特に,本研究課題では,子どもの心理特性や家庭の社会経済状況の影響を統制した比較的大規模の調査であり,極めて貴重なデータとなる.この分析データから得られる知見は,学術分野としてのスポーツ科学や発育発達学領域だけに貢献するのでなく,子を持つ家庭の保護者や教師・学校,そしてEvidence-based policy makingによって教育政策を検討・立案する教育行政にとって有用な知見となる.
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