• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A research on the aptitude of elementary school physical education teacher

Research Project

Project/Area Number 19K11604
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionKokushikan University

Principal Investigator

Hosogoe Junji  国士舘大学, 文学部, 教授 (70365526)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐々木 浩  国士舘大学, 文学部, 准教授 (20779574)
荻原 朋子  順天堂大学, スポーツ健康科学部, 准教授 (50365566)
須甲 理生  日本女子体育大学, 体育学部, 准教授 (70614478)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords小学校体育授業担当者 / 学級担任 / 教科担任 / 専科教員 / 体育授業 / 授業担当者 / 体育専科教員 / 小学校体育授業 / 体育専科 / 教育成果
Outline of Research at the Start

本研究では、学級担任による体育授業と体育専科教員による体育授業の教育成果について理論的・実践的に検討する。
具体的には、「①体育授業担当者とその成果についての調査研究」を実施して授業担当者の現状やそこでの成果と課題の確認を行う。同時に「②学級担任による体育授業と体育専科教員による体育授業の特徴についての理論的研究」を進め、学級担任・専科教員それぞれが担当する授業で期待できる教育成果や留意点を整理する。加えて「③教師の指導行動と子どもの学習成果、教師へのインタビューを踏まえた授業モデルの構築及びその効果検証」に取り組む。
このことから、小学校体育授業担当者の在り方に関する知見を示したいと考えている。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine about the aptitude of elementary school physical education teacher (classroom teacher, specialized PE teacher).
In this study, we implemented a survey about the aptitude of elementary school PE teacher. The subjects of this work were about 2,700 elementary school teachers. The results of analysis, about 45% teachers answered the specialized teachers have the PE class is desirable. But about 70% teachers answered the “Team Teaching with specialized teacher” is desirable. From these results, many elementary school teachers think that they want to commit to PE class for understanding their children. From the lesson study, classroom teacher could get highly evaluation with consultation from supervisor. Additionally, even if the specialized teachers teach PE, if they do not have rich teaching experience, they get poor evaluation.
From these findings, we concluded that we try to examine this matter through more observation and analysis.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

2022年度より,全国の小学校では高学年の体育授業へ教科担任制を導入する取り組みが始められた.
これを踏まえて本研究では,学級担任と教科担任・専科教員それぞれが導く授業成果や,教師達が教科担任・専科教員の導入に関してどのような意識を抱いているのかを調査・分析した.このことを通して,子どもたちや各学校の実態に照らして,より適切な体育授業実施体制を確立するための条件について,エビデンスをもとに検討しようとした.
本研究で得られた結果は,教師教育学的な側面から見て今後の課題と方向性を導くものであると同時に,教科指導の体制構築の側面においても,一定の意義を有するものであったということができる.

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (12 results) Presentation (4 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 小学校の校庭に関する調査研究-6つの視点からの分析-2021

    • Author(s)
      村瀬陽美・細越淳二
    • Journal Title

      教育学論叢

      Volume: 38 Pages: 19-38

    • NAID

      120007191082

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育授業中の教師の学習指導行動についての研究-学習指導スタイルと教師の相互作用に着目して-2021

    • Author(s)
      京極康高・渡邊和紀・幸口英・細越淳二
    • Journal Title

      教育学論叢

      Volume: 38 Pages: 39-53

    • NAID

      120007191081

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校2年生(表現遊び)の授業における教師行動の変容についての研究-N教諭の行動を変えた要因の分析-2021

    • Author(s)
      佐藤なぎさ・細越淳二
    • Journal Title

      教育学論叢

      Volume: 38 Pages: 55-79

    • NAID

      120007191080

    • Related Report
      2021 Annual Research Report 2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ドン!バン!ピタ!で跳び箱名人!!-全員が伸びを実感できる跳び箱運動の授業(小学校3年生)2020

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 68(4)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] Let’sオリ・パラーニング!-パラリンピック教材「I’mPOSSIBLE」を活用した講義と実技(ゴールボール)の授業(中学校3年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: (67)5

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] トップアスリートと楽しむタグラグビーの授業-リコーブラックラムズのスポーツによる地域貢献(小学校3年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(7)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 全員得点で最高のバスケットボールを創ろう!(小学校6年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 68(8)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] みんなで創る,未来へつなげる 男女共習のサッカー授業(中学校3年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(9)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] アイディアいっぱい!フープを使ってみんなで動きづくり(小学校4年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(10)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもたちが精一杯運動できる授業の実現と教師のはたらきかけ(小学校3年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(11)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育を教えるって楽しい!~子どもとともに学び合う若手教師のいきいき授業(小学校1・4年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 67(12)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 桃三祭りだ!わっしょい!!-子どもの運動欲求に応える「体つくり運動」の授業(小学校4年生)2019

    • Author(s)
      細越淳二
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 68(1)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校体育授業担当者についての研究~特に,専科教員,教科担任が受け持つことに関する「期待」と「懸念」に焦点化して~2021

    • Author(s)
      細越淳二・佐々木浩・荻原朋子・須甲理生・真木良輔
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第41大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 体育授業における「教師の発する問い」に関する研究2021

    • Author(s)
      吉岡正憲・細越淳二
    • Organizer
      第40回日本スポーツ教育学会(WEB発表)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の自己有用感を高める体育学習の指導 -ボール運動「ハンドテニス」の学習指導を通して2021

    • Author(s)
      渡邊和紀・細越淳二
    • Organizer
      第3回体育授業研究会Webinar一般研究発表会(オンライン(リアルタイム)発表)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発問を中核にした体育授業の研究 ~ロングスローアップの実践を通して~2021

    • Author(s)
      吉岡正憲・細越淳二
    • Organizer
      第3回体育授業研究会Webinar一般研究発表会(オンライン(リアルタイム)発表)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 体育科教育学研究ハンドブック2021

    • Author(s)
      細越淳二・荻原朋子ほか
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 中学校・高等学校 体育科教育法2021

    • Author(s)
      細越淳二・荻原朋子・須甲理生ほか
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      建帛社
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 三訂版 体育科教育学入門2021

    • Author(s)
      細越淳二・荻原朋子・須甲理生ほか
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 体育科教育学研究ハンドブック2021

    • Author(s)
      日本体育科教育学会(編)
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 小学校体育はじめの一歩2019

    • Author(s)
      白旗和也(編著)細越淳二ほか16名
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      光文書院
    • ISBN
      9784770610980
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 日本スポーツクラブ協会公認 子ども身体運動発達指導士資格認定教本2019

    • Author(s)
      細越淳二(監修)細越淳二ほか●名
    • Total Pages
      108
    • Publisher
      公益財団法人 日本スポーツクラブ協会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi