• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A community participated study to evaluate good practice in after school program

Research Project

Project/Area Number 19K11605
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 59030:Physical education, and physical and health education-related
Research InstitutionShowa Pharmaceutical University

Principal Investigator

Yoshinaga Mari  昭和薬科大学, 薬学部, 教授 (20384018)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野井 真吾  日本体育大学, 体育学部, 教授 (00366436)
大西 宏治  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (10324443)
鹿野 晶子  日本体育大学, 体育学部, 准教授 (10759690)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords放課後 / 子ども / 心身健康 / 生活リズム / 子どもの権利 / メラトニン濃度 / 施設職員 / 地域参加型研究 / 主体性 / 子どもの遊び環境 / 睡眠リズム / メラトニン / 学校適応 / 学童保育 / 親子 / 外遊び / 気分尺度 / 学童 / 児童館 / 居場所 / 子ども理解 / 放課後子供教室 / 職員のメンタルヘルス / 海外事例 / ドイツの学童保育 / 遊び
Outline of Research at the Start

本研究では現代の子どもたちの豊かな放課後のあり方を検討するために、客観的指標を用いて環境と活動の心身健康への影響を測定し、子どもの視点からの政策提言資料とすることを目指す。まず第一に世田谷区内の放課後子供教室・学童施設61カ所で、子ども、親、施設職員を対象に施設の実態、その評価、改善可能性に関する質問紙調査を行う。次にモデル事業実施予定の5カ所の施設で、生活時間、行動軌跡、活動前後の実行機能や朝夕のメラトニン代謝の測定を実施、記録方法を工夫し、データの見える化を行う。研究参加者と地域のステークホルダーと課題を共有し、子どもたちの心身健康の向上に適した放課後の過ごし方を実現できるよう支援する。

Outline of Final Research Achievements

A questionnaire survey was conducted among the staff of afterschool facilities in S-ward, Tokyo Metropolitan, and 212 valid responses were obtained. The results were analyzed with regard to the staff's perception of after-school activities, ideal place for children to stay, the current roles of the staff and their limitations, and the stressful situation in their working life. At the UNICEF Summit on Child-Friendly Cities (Cologne, Germany), interviews were conducted on the after-school situation in other countries (Study 1). A web-based questionnaire survey was conducted among parents and children of schoolchildren regarding how to consider their afterschool time (604 parents and 215 children) (Study 2). GPS tracks, step counts, activity levels, records of daily life activities, and melatonin levels were measured in 43 pairs of volunteer parents and children at T-School in S-ward, and their relationships with school adjustment and mental and physical health were examined (Study 3).

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

放課後施設は学校内の空き教室使用が多く,活動は多様性に乏しい傾向にある.施設職員の中には施設外の活動を望む意見もあった.狭小空間やスタッフ数の不足は職員のストレス源ともなり,子どもの視点に立った対応が阻害されてしまう.周辺地域の活用を視野に入れた対応が求められる.保護者は安全,子どもは一人一人を大事にしてくれる大人・外遊び・思い切り体を動かす遊びを重視しており,隔たりがあった.放課後対策には安全に偏らない子どもの意見の参照が不可欠である.メラトニン濃度と学校適応・心身健康は一定の関係性や,外遊びと生活リズムや仲間関係への影響から,のびのび遊ぶ放課後の重要性が改めて明らかになった.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] 放課後の子どもの居場所の実態調査:今後の活動展開の可能性についての職員の考えに着目して2020

    • Author(s)
      吉永真理、大西宏治、鹿野晶子、野井真吾
    • Journal Title

      こども環境学研究

      Volume: 16 Pages: 80-80

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 親子間におけるメラトニン分泌パタンの関連の検討2023

    • Author(s)
      笠井茜,鹿野晶子,吉永真理,大西宏治, 野井真吾
    • Organizer
      こども環境学会2023年大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 放課後の過ごし方と心身健康状態およびメラトニンの日内変動の関連2023

    • Author(s)
      吉永真理,笠井茜,鹿野晶子,大西宏治, 野井真吾
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 豊かな放課後のあり方を考える:重要なことやあったらいい場に関する親子の認識の乖離に着目して2023

    • Author(s)
      吉永真理
    • Organizer
      日本教育心理学会第65回総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童館・放課後子ども教室職員が考える放課後の現状と理想:都内での質問紙調査から2022

    • Author(s)
      吉永真理
    • Organizer
      日本コミュニティ心理学会第25回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] What we need to do to create a rich after-school experience for children: clues from the staff survey2022

    • Author(s)
      Mari Yoshinaga
    • Organizer
      Child in the City the 10th World Conference, Dublin
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What we need to do to create a rich after-school experience for children: clues from the staff survey2022

    • Author(s)
      Mari Yoshinaga
    • Organizer
      Child in the City Conference, Dublin, Ireland 2022 October
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生の外遊び授業前後の気分の変化協働による活動プログラム創出に向けて2021

    • Author(s)
      吉永 真理 田中 大希 大西 宏治 鹿野 晶子 野井 真吾
    • Organizer
      日本心理学会第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 放課後の子どもの居場所2020

    • Author(s)
      吉永真理
    • Organizer
      International Play Association日本支部オンライン特別研究集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 放課後の子どもの居場所の実態調査:今後の活動展開の可能性についての職員の考えに着目して2020

    • Author(s)
      吉永真理、大西宏治、鹿野晶子、野井真吾
    • Organizer
      こども環境学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもにやさしいまち(Child Friendly City Initiative: CFCI)の枠組みから見た「豊かな放課後のあり方」に関する検証2019

    • Author(s)
      吉永真理
    • Organizer
      第66回日本学校保健学会学術大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Funded Workshop] Child Friendly City Summit2019

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi