Evaluation and potential for improvement of "immediate judgment and execution ability" related to driving accidents of elderly drivers.
Project/Area Number |
19K11663
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 59040:Nutrition science and health science-related
|
Research Institution | University of Fukui |
Principal Investigator |
Yamaji Shunsuke 福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成), 准教授 (40311021)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
|
Keywords | 認知機能 / Multi-task / 自動車運転 / 高齢者 |
Outline of Research at the Start |
高齢運転事故は社会問題となっている。身体、認知機能の低下によって運転操作ミスリスクが高くなる高齢者に免許証を返納させ、運転させるべきではないという気運が高まる一方で、特に地方では自動車運転ができなくなると著しく行動範囲が狭まってしまう事実もある。活動的な高齢者であるために、安全な自動車運転ができるよう支援する視点も重要である。高齢者運転事故の原因として、“とっさの判断・実行”が要求される状況での操作ミスが上位にあることから、介護一次予防の新たな視点として、これらに関連したMulti-taskエクササイズを開発し、その改善度を検証することを目的とする。
|
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop a multi-task test to find high-risk elderly drivers and to examine the possibility of improvement. In this study, we developed a device that combines the task of stepping on the accelerator and brake pedals according to the instructions presented on the screen and the task of operating the cursor with fingers. This study determined three test conditions. We clarified the degree of difficulty among test conditions for the elderly people, and examined the relationship between various physical and cognitive functions, driving confidence, experience of danger while driving, and the presence or absence of advice to refrain from driving from the surroundings. Differences were found in the test results depending on the experience of danger during driving and cognitive function. From the above, it was suggested that the test developed in this study is effective as a screening test for elderly drivers who are at high risk of driving.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会問題化している高齢者の自動車運転事故に対して、自主的に運転を取りやめる方向での対策しかとられていない。一方で自動車運転は高齢者の生活空間に密接に関わっており、運転を取りやめることで外出頻度や社会参加機会の減少が危惧される。本研究は自動車運転の危険場面を回避できるMulti-task遂行能力を評価し、改善することで自動車事故リスクの低減を試みている国内外にも新規性の高い試みであった。
|
Report
(5 results)
Research Products
(7 results)