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Studies on the appropriate performance evaluation method for ITS information communication networks and the effect of reducing traffic accidents

Research Project

Project/Area Number 19K11918
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 60060:Information network-related
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Hasegawa Takaaki  埼玉大学, 理工学研究科, 教授 (00189531)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsITS情報通信 / コネクテッドカー / マイクロスコピック交通流シミュレータ / T秒Rm評価法 / 安全運転支援システム / 安全性評価 / センサ / 効率と安全 / ITS 情報通信 / 自動運転 / ITS情報通信システム / 事故発生確率 / シミュレータ / 交通信号制御方式 / ラウンドアバウト
Outline of Research at the Start

「ITS情報通信システムで従来行われてきた性能評価法」と異なる「T秒Rm評価法」(時々刻々各車が接触する可能性の高い車両同士の通信を評価対象とする通信性能評価法)の導入で、まず、妥当なITS情報通信方式の通信性能評価と最適パラメータの明確化を行う。次に、一般道の安全性の評価に、ドライバの種々のミスと機械の遅延を一元的に「総合遅延」として扱うことで、事故発生確率を求める。
これらを用いて、種々の交通信号制御方式や、種々のランドアバウトといった平面交差方式の違いによる、ITS情報通信を前提とした警告型安全運転支援システムの安全性能の評価を定量的に行う。

Outline of Final Research Achievements

Using significantly renewed microscopic traffic flow simulators including sensors and ITS communication systems from the simulator that our group have developed since 1997, studies on the appropriate evaluation method for ITS information and communication networks including sensors and their traffic accident reduction effect have been conducted. In this research, using the evaluation method of the communication system that evaluates the communication between vehicles that enter within R [m] within T seconds from moment to moment, to avoid the overengineering requirements of the ITS information communication systems, the accident reduction effects of warning-type safety driving support systems using the ITS communication system are evaluated. It also includes the effect of reducing accidents in autonomous driving, and the evaluation of the relationship between "efficiency" and "safety" of traffic flows, including multimode traffic society and super-adaptive signal control methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「コネクテッドカー」に代表される車の情報共有による事故削減効果は、ITS情報通信システムの普及が必要ですが、システムへの要求性能が過大になると実現が難しくなります。本研究ではまず、評価基盤を開発し、本当に必要な通信に限って性能評価するITS通信システムの評価方法を検討し、開発した評価基盤で警告型安全運転支援システムの事故削減効果を評価しました。さらに、マルチモード交通社会や高度に適応的な交通信号制御方式も含めて、信号化交差点における交通流の「効率」と「安全性」の関係も明らかにしました。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] センサ/通信による安全運転支援システム及び自動運転システムの事故削減効果について~普及率と効果の関係~2022

    • Author(s)
      千葉雅弘, 長谷川孝明
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-73 Pages: 54-59

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  • [Journal Article] COVID-19のパンデミックにおける交通社会現象のシミュレーション的検証~重要ピークの存在~2022

    • Author(s)
      笠原滉, 長谷川孝明,長谷部壱佳
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-39 Pages: 84-90

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  • [Journal Article] 高度デマンド信号制御Ⅱh方式の安全性と効率について~安全性と効率は両立するか~2022

    • Author(s)
      平山勇河, 長谷川孝明
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-38 Pages: 78-83

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  • [Journal Article] 交通モード階層分離型ラウンドアバウトの1階の利用方法について~自転車と歩行者のシェアドスペース化~2022

    • Author(s)
      趙康博, 長谷川孝明
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-37 Pages: 73-77

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  • [Journal Article] 信号化交差点における歩行者を含めた交通流の効率と安全性の関係について2021

    • Author(s)
      岩嵜遥平, 長谷川孝明
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-23 Pages: 88-94

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  • [Journal Article] 高度デマンド信号制御Ⅱh方式について2021

    • Author(s)
      平山勇河, 長谷川孝明
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      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-24 Pages: 95-100

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  • [Journal Article] マルチモード交通社会におけるラウンドアバウトの階層化2021

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      趙康博, 長谷川孝明
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      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-17 Pages: 51-58

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  • [Journal Article] 道路環境のマルチモーダル化における安全性と効率について~SVレーンは自転車と超小型低速車両の共用か、自転車専用か?~2021

    • Author(s)
      磯前裕紀, 長谷川孝明
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: vol.121, ITS2021-18 Pages: 59-64

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  • [Journal Article] Desirable ITS Communication for Safety: Evaluation by the TsRm Evaluation Method for Overengineering Prevention, and Discussion About Sensor and Communication Fusion2021

    • Author(s)
      Ikkei Hasebe,Takaaki Hasegawa
    • Journal Title

      IEICE Transactions on Fundamentals of Electronics, Communications and Computer Sciences

      Volume: Vol.E104-A, No.10 Pages: 1379-1388

    • NAID

      130008095312

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  • [Journal Article] Desirable ITS communication for safety: Evaluation by the TsRm evaluation method for overengineering prevention, and discussion about sensor and communication fusion2021

    • Author(s)
      Ikkei HASEBE and Takaaki HASEGAWA
    • Journal Title

      IEICE TRANSACTIONS on Fundamentals of Electronics, Communications and Computer Sciences

      Volume: Vol.E104-A,No.10

    • NAID

      130008095312

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    • Author(s)
      長谷部壱佳、長谷川孝明
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      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: ITS2020-3 Pages: 1-8

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  • [Presentation] あるべき ITS 情報通信と評価法について-T秒Rm評価法における通信設計およびセンサと通信システムの搭載率による情報取得率に関する検討-2020

    • Author(s)
      長谷部壱佳, 長谷川孝明
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告,ITS2019-65,pp.63-68,Mar 2020.
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  • [Presentation] 安全運転支援システムの性能評価基盤の構築2019

    • Author(s)
      長谷部壱佳, 長谷川孝明
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告,ITS2019-10,pp.49-54,Sep 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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