Studies on the appropriate performance evaluation method for ITS information communication networks and the effect of reducing traffic accidents
Project/Area Number |
19K11918
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 60060:Information network-related
|
Research Institution | Saitama University |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | ITS情報通信 / コネクテッドカー / マイクロスコピック交通流シミュレータ / T秒Rm評価法 / 安全運転支援システム / 安全性評価 / センサ / 効率と安全 / ITS 情報通信 / 自動運転 / ITS情報通信システム / 事故発生確率 / シミュレータ / 交通信号制御方式 / ラウンドアバウト |
Outline of Research at the Start |
「ITS情報通信システムで従来行われてきた性能評価法」と異なる「T秒Rm評価法」(時々刻々各車が接触する可能性の高い車両同士の通信を評価対象とする通信性能評価法)の導入で、まず、妥当なITS情報通信方式の通信性能評価と最適パラメータの明確化を行う。次に、一般道の安全性の評価に、ドライバの種々のミスと機械の遅延を一元的に「総合遅延」として扱うことで、事故発生確率を求める。 これらを用いて、種々の交通信号制御方式や、種々のランドアバウトといった平面交差方式の違いによる、ITS情報通信を前提とした警告型安全運転支援システムの安全性能の評価を定量的に行う。
|
Outline of Final Research Achievements |
Using significantly renewed microscopic traffic flow simulators including sensors and ITS communication systems from the simulator that our group have developed since 1997, studies on the appropriate evaluation method for ITS information and communication networks including sensors and their traffic accident reduction effect have been conducted. In this research, using the evaluation method of the communication system that evaluates the communication between vehicles that enter within R [m] within T seconds from moment to moment, to avoid the overengineering requirements of the ITS information communication systems, the accident reduction effects of warning-type safety driving support systems using the ITS communication system are evaluated. It also includes the effect of reducing accidents in autonomous driving, and the evaluation of the relationship between "efficiency" and "safety" of traffic flows, including multimode traffic society and super-adaptive signal control methods.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「コネクテッドカー」に代表される車の情報共有による事故削減効果は、ITS情報通信システムの普及が必要ですが、システムへの要求性能が過大になると実現が難しくなります。本研究ではまず、評価基盤を開発し、本当に必要な通信に限って性能評価するITS通信システムの評価方法を検討し、開発した評価基盤で警告型安全運転支援システムの事故削減効果を評価しました。さらに、マルチモード交通社会や高度に適応的な交通信号制御方式も含めて、信号化交差点における交通流の「効率」と「安全性」の関係も明らかにしました。
|
Report
(4 results)
Research Products
(13 results)