• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Shape-Changing Public Displays: Understanding the Effects of Shape and Motion

Research Project

Project/Area Number 19K12061
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

Kinoshita Yuichiro  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (70452133)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 郷 健太郎  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (50282009)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords形状変化ディスプレイ / 公共ディスプレイ / 目立ちやすさ / 動的アフォーダンス
Outline of Research at the Start

本研究では、形状変化可能なディスプレイをデジタルサイネージに適用するという新たなアプローチを提案する。これにより、通行者がサイネージの存在を認知できない、存在は認知されていてもインタラクションが起きないといった問題を解決する。まず、ディスプレイ形状を通行者の状況に応じて動的に変化させることで、サイネージの存在への認知向上を図る。また、立ち止まった通行者に対し、サイネージを効果的に動かすことで、インタラクションの促進を図る。最後に、提案サイネージの実使用空間における調査を通して、サイネージの形状や動きが認知やインタラクション性の向上にもたらす効果を解明する。

Outline of Final Research Achievements

This study proposed a novel approach that applyed shape-changing displays to digital signage. First, the design space of the display shape and tis motion was analyzed and six parameters that determine the physical properties of the shape change were obtained. Next, the effect of display shape change was analysed in terms of its noticeability. The optimal shape-changing location and direction to make passersby aware of the presence of the display were revealed for each passerby's location. Furthermore, localized display movements that encourage passersby to interact with the display when they stop in front of it were analysed and the optimal movement parameters for the three types of operations were clarified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって得られた一連の知見は,デジタルサイネージにおける形状変化を活用した情報表現手法の指針として活用可能である.また,これらの知見は様々なコンテンツに応用可能である.例えば,サイネージを広告コンテンツに合わせた形状に変化させることによる誘目性および広告効果の増強,ディスプレイの動きの付加によるサイネージ上の擬人化エージェントの感情表現の強化,サイネージの形状変化による入力を積極的に活用したインタラクション設計などが想定される.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Hangzhou Dianzi University(中国)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Touch Point Prediction for Interactive Public Displays Based on Camera Images2022

    • Author(s)
      Ziwei Song, Yuichiro Kinoshita, Kentaro Go, Gangyong Jia
    • Journal Title

      Proceedings of 2021 International Conference on Cyberworlds

      Volume: - Pages: 133-136

    • DOI

      10.1109/cw52790.2021.00029

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Shape Estimation and Gesture Recognition for Origami-Based Deformable Surfaces2019

    • Author(s)
      Yuichiro Kinoshita, Yu Komiyama, Kentaro Go
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics

      Volume: - Pages: 1969-1974

    • DOI

      10.1109/smc.2019.8914256

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] フレキシブルディスプレイ上でユーザに特定の操作を促す形状変化特性の解明2022

    • Author(s)
      平澤 志都,木下 雄一朗,郷 健太郎
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースシンポジウム2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 奥行き方向に傾いたディスプレイにおけるタッピング所要時間のモデル化2022

    • Author(s)
      山川 奈央人, 郷 健太郎, 木下 雄一朗
    • Organizer
      第27回電子情報通信学会東京支部学生会研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 形状変化するデジタルサイネージにおける文字可読性の調査2021

    • Author(s)
      嶋田 功輝, 郷 健太郎, 木下 雄一朗
    • Organizer
      第26回電子情報通信学会東京支部学生会研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 形状が変化するデジタルサイネージにおける印象表現要素の検討2020

    • Author(s)
      菱沼 真絢, 木下 雄一朗, 郷 健太郎
    • Organizer
      第15回日本感性工学会春期大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 形状変化デジタルサイネージ:感情表現に関わる形状変化要素の検討2019

    • Author(s)
      青木 輝, 木下 雄一朗, 郷 健太郎
    • Organizer
      第21回日本感性工学会大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap: 木下 雄一朗

    • URL

      https://researchmap.jp/yuichirokinoshita/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report 2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi