• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Behavioral suppression and working memory training of ADHD children by games utilizing visual stimulation

Research Project

Project/Area Number 19K12063
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

Nawate Masahiko  島根大学, 学術研究院理工学系, 教授 (10198400)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
KeywordsADHD / 動的な視覚刺激 / 注意持続 / ワーキングメモリ / 動的視覚刺激 / 行動抑制 / 訓練ゲーム
Outline of Research at the Start

多動性や衝動性により学習や生活に困難を持つADHD児の行動抑制訓練およびワーキングメモリ訓練をゲーム形式で行うためのソフトウェアを開発する.ADHD児はゲーム画面などに持続的に注意を分配することに困難を元々は持っているが,動的な視覚刺激を提示すると,画面への注意持続が向上するというこれまでの申請者らの実験結果を基に,動的な刺激をゲーム内に付加する.Kinectを用いて実際に自分が動いてアバターを操作するものや,N-back課題を参考に,少し前に敵が逃げた経路を覚えておいて追跡するものなど,動きのあるゲームで遊ぶことにより,行動抑制やワーキングメモリの訓練が実現できる.

Outline of Final Research Achievements

Attentional diversion hinders learning in ADHD children, making it difficult to maintain concentration on the content to be addressed. Using a Go/NoGo stimulus task, we demonstrated that it is possible to keep ADHD children's attention on the screen by using dynamic visual stimuli using animations. Therefore, we developed a game-type application that continuously presents dynamic stimuli, and examined whether it can be used as working memory training for children with ADHD. When ADHD children were tested in a game developed based on the N-back task, chasing a thief escaping, their verbal working memory ability correlated with the game score, and the number of route options did with visual working memory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ADHD児の注意の分散は学校教育において,それら児童への適切な指導を行う上での障害となる場合が多い.過剰に注意を引くような刺激物を教室に置かないことなどが一般的には対策と言われているが,本研究では動画の利用など強い視覚刺激を持つ対象物であればADHD児の注意をむしろ持続させることができる可能性を示した.GIGAスクール構想により学校現場での情報端末の普及は急速に進んでおり,それらのデバイスを有効に活用することで,ADHD児に対する指導において,内容理解を増進する効果が期待される.動的な視覚刺激を含む教材の利用を効果的に使用することの可能性を示すことができた.

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] Study on Effective Combination of Features for Non-word Speech Recognition of Phonological Examination2020

    • Author(s)
      多々野俊治,縄手雅彦,伊藤史人,酒匂慎司
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌

      Volume: 61 Issue: 10 Pages: 1647-1657

    • DOI

      10.20729/00207257

    • NAID

      120007163836

    • Year and Date
      2020-10-15
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Behavior suppression of children with ADHD on Go/Nogo Task with video2020

    • Author(s)
      金山周平,金子和弘,縄手雅彦,伊藤史人
    • Journal Title

      The Transactions of Human Interface Society

      Volume: 22 Issue: 2 Pages: 219-224

    • DOI

      10.11184/his.22.2_219

    • NAID

      130007846083

    • ISSN
      1344-7262, 2186-8271
    • Year and Date
      2020-05-25
    • Related Report
      2020 Research-status Report 2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園年長児を対象としたひらがな音読指導の効果2020

    • Author(s)
      小出芽以,宇野彰,荒木雄大,金山周平,縄手雅彦,Lyytinen Heikki
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 61 Issue: 3 Pages: 211-222

    • DOI

      10.5112/jjlp.61.211

    • NAID

      130007905696

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 視線入力の客観評価を目的とした視線入力評価ゲームの開発2020

    • Author(s)
      長井祥悟,伊藤史人,縄手雅彦,岩崎允宣
    • Journal Title

      日本デジタルゲーム学会予稿集

      Volume: 10 Pages: 24-27

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ADHD児に対する動的な視覚刺激の効果を活用したWM訓練ゲームの有効性2019

    • Author(s)
      金山周平,縄手雅彦,伊藤史人,源健宏
    • Organizer
      HCGシンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi