Research on natural user interfaces using light-transmitting objects such as water and fog in living spaces
Project/Area Number |
19K12091
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61020:Human interface and interaction-related
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
KOGA Takanori 近畿大学, 産業理工学部, 准教授 (70452828)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 赤外線画像処理 / マルチバンド / 画像認識 / プロジェクタカメラシステム / インタラクション / ナチュラルユーザインターフェイス / 深層学習 / ヒューマンコンピュータインタラクション / ププロジェクタカメラシステム / ヒューマンコンピュータインターフェイス / 光透過性 |
Outline of Research at the Start |
水,霧,水蒸気,物体表面の濡れなどの我々の生活空間に遍在するこれらの対象の状態を画像認識技術・赤外線画像処理によって捉える研究や実応用は,その多くが画像検査などの限定された環境下におけるものに留まっている.本申請課題では,赤外線領域におけるマルチスペクトル撮像と深層学習を組み合わせ,前述の対象をより多様な環境下で高精度に画像認識する技術の実現と,多様な環境・目的における応用の実現を目指す.具体的には,水・霧などの透明な物体を媒体とするナチュラルユーザインターフェイスの基盤的技術の確立と,我々の生活空間に溶け込んだ実応用の具現化を目指す.
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Outline of Final Research Achievements |
In this project, I worked on establishing fundamental technologies for natural user interfaces to realize interactions between humans and computer systems using water and fog in our living space as a medium. Specifically, I constructed a visible and infrared multi-band imaging system for detecting water and fog, constructed a recognition algorithm for wet objects using deep learning technology, developed a depth estimation method using a ToF camera, and applied and evaluated them to interactive art, showing the potential applications of these technologies.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本課題の遂行により,水や霧を媒体として用いたインタラクティブなコンテンツを作成するための基盤的なシステムや画像処理技術を構築することができた.本課題の研究内容がさらに発展することで,水(液体)・霧(気体)の2形態の流体を利用したインタラクションの新奇な研究を誘発する事が予想される.さらには,空中映像技術やXR技術との融合により,映像表現技術等の分野の研究に対しても大きな波及効果をもたらす事が期待される.
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Report
(5 results)
Research Products
(4 results)