Project/Area Number |
19K12189
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 61060:Kansei informatics-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | ヒューマン・エージェント・インタラクション / 認知科学 / 感性情報学 / モラルジレンマ / 日常的モラルジレンマ課題 / 感性ロボティクス |
Outline of Research at the Start |
人間とのコミュニケーションを目的としたロボットが我々の日常生活空間に急速に普及しつつある.これらのロボットはあたかも家族の一員のような立場で稼働することが想定されているが,果たして実際のユーザはそのロボットを「何者」と認識しているのであろうか.本研究課題ではこの問いに対して,ロボットが日常生活空間に普及することで起こりうる状況を想定した「日常的モラルジレンマ課題」によってユーザのロボットに対する「本音」を炙り出し,人間はロボットを「何者」と認識しているのかの把握を目指す.そしてこの結果を基にして,日常生活空間で稼働するロボットに対する新たな評価手法の提案を目指す.
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Outline of Final Research Achievements |
Research on how humans perceive the existence of robots using moral dilemma tasks, such as the trolley problem, has been attracting international attention. However, conventional moral dilemma tasks are based on situations that cannot occur in everyday life. In this research project, we proposed a new set of everyday moral dilemma tasks based on situations that can occur in everyday life, and conducted research to investigate human perception of robots, which are becoming increasingly common in everyday life. As a result, we were able to clarify the true feelings of humans that what they want robots to do is different from what they want humans to do, while it became clear that the evaluation of actual behavior is the same for both humans and robots.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
様々な最新技術が急速に私たちの日常生活空間に普及しつつある一方,ロボット技術の普及はそれほど進んでいないように思われる.その原因を考えるうえで,本研究課題から得られた「ロボットにしてほしいことと人間にしてほしいことは異なっている」「ロボットは人間でも単なるモノでもない存在として認識されている」という知見はその理解の礎となるのではないだろうか.つまり,ロボット普及の妨げとなっているのは,実は「人間自身のロボットに対する認識」なのではと考えられる.よって,その認識のメカニズムを詳細に理解する研究を継続することで,ロボットが日常生活空間に普及するための大きな手掛かりが得られると期待できよう.
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