Development and application of an algorithm that extracts and learns customer needs by analyzing multilingual word-of-mouth information
Project/Area Number |
19K12231
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62020:Web informatics and service informatics-related
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
TSUDA Kazuhiko 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (50302378)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
吉田 健一 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40344858)
倉橋 節也 筑波大学, ビジネスサイエンス系, 教授 (40431663)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | テキストマイニング / 自然言語処理 / 感情分析 / 感性情報 / 多言語 / キーワード検索 / データ抽出 / 感性情報抽出 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,これまで質問紙調査にて市場調査していた情報を学習することで,顧客ニーズ抽出・学習アルゴリズムを実現する. 提案したアルゴリズムが実現すると共にその精度が向上すれば,手間のかかる質問紙調査を行うことなく,顧客の真のニーズが取得できると共に,その推移などを予測する事も可能となる.また学術的には,多国間の顧客ニーズの取得や比較検討が可能となる.さらには,多国の顧客ニーズが同時に取得できるため,顧客情報学の分野だけでなく,認知心理学など多くの学問分野で利用可能な基礎情報の収集が可能となり,学術振興の一助となるであろう.
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Outline of Final Research Achievements |
This research was conducted with the aim of extracting the true needs of customers in multiple countries by analyzing word-of-mouth information written in many languages on the Internet. However, because it was conducted during the COVID-19 pandemic, it was not possible to fully conduct a field survey on the positive and negative information that local people have regarding overseas word-of-mouth information. However, regarding Thai and English, we obtained research results that suggest that it is possible to obtain positive and negative information that takes national characteristics into consideration. In addition, using the results obtained in this research, it was confirmed that there is a possibility that needs can be grasped by the proposed method by applying it to free description analysis of questionnaires in education and product analysis.The results were published in international papers.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,ただ単に記載内容を理解し,その文中から顧客ニーズを取得するだけでなく,その言語を母国語とする人たちの国民性を考慮して,記載文から感性情報やニーズを把握することにある. 特にタイ人における,人前では他人の悪口を記載しないという国民性から,文面の表層は褒めているポジティブな文書であっても,その裏を読むような思考ロジックがあることを確認し,この国民性を反映するニーズ抽出に取り組んだ.本アルゴリズムの精度が向上すれば,真のニーズが容易に取得できるので,社会的意義は大きいと言える.
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Report
(5 results)
Research Products
(27 results)