Project/Area Number |
19K12250
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Kyushu Institute of Technology |
Principal Investigator |
Yamamoto Kunio 九州工業大学, 大学院情報工学研究院, 助教 (90363407)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 演奏支援 / ピアノ演奏 / ユーザインターフェース / ユーザインタフェース / 学習支援 / ピアノ学習 |
Outline of Research at the Start |
近年ユーザ支援システムの開発が盛んであるが,支援の多くはユーザのミスを防いだり,技術や知識(記憶)の不足を補う役割が多く,ユーザ自身の技術向上のためのものではない.そのような状況に疑問を持ち,ユーザ自身が技術を身に着けるための支援を行う.従来のピアノ演奏支援でも同様に知識不足を支援するのみで,システムに依存した演奏になり,学習者自身の技術習得については十分とは言えない.そこで従来のピアノ演奏支援システムの支援機能を細分化し,それぞれの支援機能がピアノ初心者にどのような技術習得の効果をもたらすかを実験により確認し,技術を身に着けるためのピアノ学習支援システムを構築する.
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Outline of Final Research Achievements |
This study experimented on the effects of piano support methods (for example, a method of displaying the keys pressed on the score, or a method of pointing out mistakes in pressing the wrong keys, etc.). As results of the experiments, even with a simple support function, beginner piano players depended on a support method, and someone were sometimes confused when playing withs normal scores. In the case of similar method but different display method, some beginner piano players practiced effectively. The results show that it is important to have support methods that not only provide support but also make beginner piano players think.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多くのピアノ支援システムは様々な機能を含んでいて,そのシステム全体を総合的に評価することが多い.しかし,ピアノ初心者に対してどの支援機能がどのように影響したかについてはあまり研究されていない. 本研究では支援機能を最小限にし,それらを使ってピアノ初心者に練習してもらうことで,どのような影響があるかを調べた.「押した鍵盤が分かる様に楽譜上に表示する」という機能では,表示方法によってはピアノ初心者が支援に依存してしまい,通常の楽譜を読むときに困惑する結果になったが,異なる表示方法では依存が少なく効率的に練習できた.ピアノ支援システムを作成する上では支援の影響を考慮する必要があることが分かる.
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