Project/Area Number |
19K12254
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Kyushu Institute of Technology (2020-2021) Seisa University (2019) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大海 悠太 東京工芸大学, 工学部, 准教授 (60571057)
遠山 紗矢香 静岡大学, 情報学部, 講師 (80749664)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 学習支援システム / 学習過程 / 協調学習 / アイスホッケー / 熟達過程 / 非同期 / 可視化 / 動作解析 / スキル獲得 / 発話分析 |
Outline of Research at the Start |
本研究は協調的な場面でのスキル獲得過程における動作と発話の分析結果可視化システムを開発する.具体的には①アイスホッケーにおける「スラップシュート」を一人で学習している場面の既存の動作及び発話のデータを用いて分析指標となるカテゴリを抽出しシステムを開発する.②次にグループでのスラップシュート実験を実施し,開発したシステムを用いて可視化する.上記2点の分析及び実験から将来的にはアイスホッケーにおけるスラップシュートの支援システムの開発及び学習過程における動作と発話の関係性や変化の過程についての理論構築を目指す.
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Outline of Final Research Achievements |
There are many practices to foster player's skill acquisition process through deepening player's understanding in collaborative learning settings. In this study, we developed a "learning process visualization system": it visualizes analytical results of player's physical movements and speech act focused on players' collaborative skill acquiring process in sports. In the process of the system development, the following three studies were conducted. (1) Research on the process of horizontal-bar skill acquisition process. (2) Research on ICT use including the developed system in a specific learning environments and team members. (3) Research on experiments and validation for development of the learning process visualization system.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究を通じて,スキル熟達過程に関する研究では,発話と動作のそれぞれの学習過程が明らかになりつつある.これに伴って可視化すべき情報やその手法についても検討が進んだ.スポーツにおける熟達化を支援するシステムにおいては学習者自身の興味関心に従って表示を変更できるようなシステムの重要性が示唆された.加えてオンラインで実施した実験では協調的な活動を生み出すための環境を構築する必要性も示唆された.
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