The development of programming learning environment based upon a knowledge building collaborative learning environment
Project/Area Number |
19K12256
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Aoyama Gakuin University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | プログラミング教育 / 情報システム教育 / 知識構築 / 学習過程分析 / 創発 / Computational Thinking / 協調学習 / 知識創造 |
Outline of Research at the Start |
現在,様々な初学者プログラミング学習支援環境の提案が行われているが,個人でのコーディングプロセスを前提として設計されており,学習が学習者間のインタラクションにより創発・創成的に起こるとされる協調学習のプロセスには配慮されていない.本研究では,協調学習支援システムと現代的なWebベースプログラミング環境を組み合わせることで,プログラミングを協調的に学習するWebシステムの構築と評価を行う.具体的には,知識構築の概念に基づく協調学習支援システムKnowledge Forumと,リアルタイムWeb協調プログラミング環境との連携機能を開発し,高等教育現場での実践を通してその教育効果を探究する.
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Outline of Final Research Achievements |
In this study, we developed a web system for a collaborative programming education environment. Due to the COVID-19 pandemic, we shifted our focus to the development of a system that supports collaborative programming education in a fully remote environment. Our primary achievements include the development of a fully online programming education environment that supports collaborative learning, the development of a cloud web collaborative programming environment, and the implementation of information systems design education through Knowledge Building in an online environment. These research results also led to further research activities, such as the implementation of learning information systems through gaming and the analysis of the knowledge-building processes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の成果は,ネットワークを活用したオンラインでの協調学習およびプログラミング教育の分野に貢献するものである.コロナ禍で自然実験が可能になり,教育実践を行いつつシステム開発を並行して進めたことで,最新のオンライン教育支援環境の開発・実証研究を実施できた.得られた知見は,コロナ禍以降も必要となるネットワークを活用した協調学習およびプログラミング学習支援技術の基礎データを提供するとともに,学習データ分析研究にも寄与するものである.本研究は,学習科学分野の研究者や教育者に利用可能なツールを提供することで,世界の学習環境改善への波及効果も期待できるものである.
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Report
(5 results)
Research Products
(18 results)