Project/Area Number |
19K12258
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Tokyo Online University |
Principal Investigator |
KATO YASUHISA 東京通信大学, 情報マネジメント学部, 教授 (60814960)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 学習意欲 / オンライン大学 / 学習履歴 / 学習スタイル / メンタリング / 生涯教育 / ラーニングアナリティクス / 社会人教育 / eメンタリング / インターネット大学 / 生体情報 / 生涯学習 |
Outline of Research at the Start |
インターネット大学における学びに関して、学生が学習意欲を継続することが成功への鍵の一つである。特に多様な背景や状況を持つ社会人が学び直しやスキルアップのためにインターネット大学で学ぶ際には、学習意欲を継続させるために、どのような学生のセルフマネジメントが必要とされるのか、学習者の振り返り方法や学習者への情報提供の仕組み・内容について明らかにすることを目指す。さらに、学習者が学習中にフロー状態(高度に集中している状態)になることで、学習効果が増大することを示し、学習者が自分のフロー状態を認識することで、さらに自律的に学習意欲を継続することができるようにするための学習支援方法を提案する。
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Outline of Final Research Achievements |
A study was conducted on the learning history and motivation of students at an online university, where most students have full time jobs. In the first year, dropout increased slightly in the first half of the class period, but students continued to learn in the second half. In the advanced year, many students were able to proceed to the end of the course if they were able to complete the first class. A survey of learning motivation revealed that most students were oriented toward self-improvement, and those oriented toward interaction with friends were the least. In addition, more students had greater intrinsic motivation than extrinsic motivation. It was shown that students were more motivated to learn by faculty members' answers to their questions than by encouraging messages from faculty members, indicating that the LMS dashboard progress display contributed to stimulating learning motivation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
オンライン大学においては、通学不要で非同期で学べるため、多くの社会人が学んでいる。社会人の特性として目的意識が高く、友達作りよりも、自分向上のため学んでいる学生が多く、内発的動機づけも高い。しかし、オンライン大学で学位を取得するためには、高い自律性を必要とするため、通学制大学よりもドロップアウトが多い。本研究では、オンライン大学で学ぶ学生の学習履歴とアンケート調査の分析により、授業期間の前半に学び方を身に付けることが重要であり、適切なタイミングでの教職員からのコミュニケーションにより、学習意欲が喚起される可能性があることが示された。
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