Development of Preparatory Experiential Virtual Active Learning Materials for Specialized Course Subjects from a Student Perspective
Project/Area Number |
19K12263
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Ariake National College of Technology (2020-2022) Kagoshima National College of Technology (2019) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大渕 慶史 熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 准教授 (10176993)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | VRコンテンツ / アクティブ・ラーニング / 予備教材 / 学生視点 / 学習前体験 / VRコンテンツ / VR/AR / 予備教材開発 |
Outline of Research at the Start |
VR/AR(仮想現実/拡張現実)技術は企業の設計・開発現場で製品企画や設計,評価や検討に実用されている.この技術を教育分野に,特に実体験が求められるアクティブ・ラーニングに導入活用することは学生の学習への動機付けに高い効果が認められる.専門科目へ進級前の予備学習として工業力学や機構学などの教材をVR/ARの形態でネットワーク上にコンテンツを置くことで,学生は仮想空間で動きを見たり,自身で動かしたりして動作を確認できる.このようなVR/AR教材の学習効果を確認したい.この際,これまでの経験から単に教員の製作した教材でなく,学生の視点で教材を製作してその有効性を再確認しようとする研究である.
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Outline of Final Research Achievements |
A virtual training facility has been built where students can learn in interactively using head-mounted displays and controllers. Within the virtual training room, students have access to developed active learning materials. we have developed various effective educational materials only in virtual space, instructional videos using omnidirectional camera, showcasing actual experimental apparatuses and hands-on exercises. we have created materials such as the operational mechanisms of large construction machine, metal crystal structures that can be explored in the micro-world, instructional materials that allow students to visualize the stress state of arbitrarily sectioned beams under load, and teaching materials that has can see three-dimensional models of drawings using smartphones for remote learning. Furthermore, we create learning stories for remote and flipped classrooms.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教育のDX化は高等教育機関にも波及しており、新しい試みがなされている。一方でXR技術の急速な進歩で教育現場への実装が必要とされている.しかしARやVRの利用環境は確立されておらず,教材開発を進めようとしても、教材提供のプラットフォーム選定さえ困惑する状況である.本研究では開発と現場での使用の問題点を明らかにすることから始めて、VRを中心として実際に学生視点のコンテンツ開発を行い,主に開発時の問題点を提示した.学生の理解が困難な学習項目であっても仮想世界だから容易に学習できるVR技術の適用例を示したことは,現在急速に普及しつつあるDXの先例として有効な開発例を提示できた.
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Report
(5 results)
Research Products
(23 results)