Speech Intelligibility Model in Lecture Videos for Flipped Classrooms and Support for Creating Lecture Videos
Project/Area Number |
19K12266
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62030:Learning support system-related
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Research Institution | Nagoya Institute of Technology |
Principal Investigator |
Ozono Tadachika 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (90324475)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
新谷 虎松 名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (00252312)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 反転講義 / オンデマンド講義 / 拡張現実感技術 / エージェント / 講義評価 / 受講態度評価 / エンゲージメント評価 / 表情推定 / 講義動画 / 講義映像作成支援 / 拡張現実感 / 受講態度推定 / 音声明瞭性 |
Outline of Research at the Start |
授業と宿題の役割が反転した新たな授業形態である反転講義において,予習用の教材である講義映像の編集における負担を軽減するための支援が必要である.可聴性を阻害する話者の癖を調整し音声明瞭性の高い理想的な状態に講義映像を変換するための技術開発において「単に講義映像を理想的な音声に変換すれば講義理解度は高まるのか?」という問いに取り組む.本課題では(1)講義映像における音声明瞭性のモデル化,(2)音声明瞭性を向上させる音声処理の実現,(3)音声明瞭性を調整可能な講義映像作成支援システムの開発を行う.講義の聞きやすさに関する理解を深め,得られた知見を応用システムに反映するプロセスをスパイラルに進める.
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Outline of Final Research Achievements |
Creating lecture videos, such as flipped classrooms and on-demand lectures, is an onerous task, and technologies are needed to support the creation of lecture videos. Filming a lecture and editing the recorded video is complicated and time-consuming. For example, editing the recorded video to make it easier for students to understand the lecture content (e.g., deleting unnecessary parts of the video) is necessary but burdensome. In addition, it is sometimes challenging to estimate students' responses to an online lecture. In this study, we exploratory developed experimental prototypes of an effective system and method to address these issues. Specifically, we developed a system to support the creation of interactive lecture videos using augmented reality space, a system to enable direct manipulation of writing in lecture videos and a technology to estimate students' responses online.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,講師と受講者の双方にとって有益な講義動画作成に必要な要素技術を探索的に試作することによって明らかにしたことである.また,オンライン講義において,受講者の反応推定が課題であるが,本講義では積極的に反応しない受講者をも考慮した推定手法を見いだしており,高い学術的意義がある. 本研究の社会的意義は,オンライン環境における講義の質の向上に寄与することである.また,反応に乏しい受講者を考慮することは,社会全体における学力の底上げに寄与すると考えている.今後も,学習環境のオンライン化および個人化が進展することから,本研究の社会的意義はとても高いといえる.
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Report
(5 results)
Research Products
(38 results)