• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and demonstration experiment of LA engine aiming at early prediction of learning activities and support for LMS utilization

Research Project

Project/Area Number 19K12272
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionKyushu Institute of Technology

Principal Investigator

OHNISHI Yoshimasa  九州工業大学, 情報基盤センター, 准教授 (50213806)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords学習分析 / 学習データ / LMS / FPGA / アドバイス / アドバス
Outline of Research at the Start

各個人が行う学習/教育活動における分析では、対象項目が多いため、具体的な分析モデルを構築し、収集する学習データを決定するには難しさが伴う。そこで、収集した学習データの可視化や統計解析を重視するのではなく、各所属機関における学習分析データの活用を重視したアプローチを取る。
ローカルな学習分析で得た結果を日々の教授/学習活動に活かす「アドバイスDB」を試作する。また、通信デバイス上に、データの収集・分析を支援するハードウェア処理部を実装する。
最終的には、個々の学習者への適切なアドバイスや教授者への適切な支援、授業内容の改善案の提示を試行し、分析結果に基づくアドバイスの自動提供を目指す。

Outline of Final Research Achievements

In this research, we attempted to automatically collect related learning data and construct an analysis model, aiming at the early utilization of learning analysis data for daily teaching/learning activities. We proceeded with the construction of a system that provides appropriate advice to instructors and learners, and built and verified learning data collection methods and analysis models. In addition to analyzing the structure of educational content at the affiliated institution, we defined "learning effort" and developed a tool that allows you to easily check the related "learning burden".
As for the collection and analysis of learning data on hardware, we were able to confirm the flow of transmission and reception of learning-related data, but we have not reached the point of complete implementation. Therefore, even after the subsidy period ends, we will continue to proceed with development and implementation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習活動の早期予測は、日々の教授活動を行う教授者にとって重要である。そのため、学習活動に関するデータの収集を簡単にし、分析データの早い活用を目指した本研究の成果が、他の研究に与える影響は大きい。特に、学習エフォートという概念を提案・定義し、学習負担と学習コンテンツが持つ情報を、効果的に活用する仕組みについて貢献できた。今後、構築した実験環境を用い、学習分析を継続的に行うと共に、提案した仕組みの評価も継続することで、学習効果や教授法に関する研究に寄与できると考えている。なお、試作したデータベースやハードウェア分析処理については、より完成度の高い環境に発展させる予定である。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Practice and Analysis of Asynchronous Distance Information Literacy Lectures Based on Blended Lecture Materials2023

    • Author(s)
      Yamaguchi Shin'nosuke、Kondo Hideki、Ohnishi Yoshimasa、Nishino Kazunori
    • Journal Title

      International Journal of Learning Technologies and Learning Environments

      Volume: 6 Issue: 1 Pages: 1

    • DOI

      10.52731/ijltle.v6.i1.650

    • ISSN
      2434-0324, 2434-0332
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 教育ツールの連携の実現とプラグイン機能の開発2023

    • Author(s)
      大西淑雅, 山口真之介
    • Journal Title

      九州工業大学・情報基盤センター年報

      Volume: 3 Pages: 39-51

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 非同期型の情報リテラシー講義における学生の学習活動について2023

    • Author(s)
      山口真之介,大西淑雅
    • Organizer
      UeLA & JADE合同フォーラム2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Design of Question-and-Answer Interface using Moodle DATABASE Function2022

    • Author(s)
      Yamaguchi Shin'nosuke、Kondo Hideki、Ohnishi Yoshimasa、Nishino Kazunori
    • Organizer
      Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems: Proceedings of the 26th International Conference KES2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習基盤システムの活用状況と教育コンテンツの構成調査2022

    • Author(s)
      大西淑雅,山口真之介
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 資料公開を早めた情報リテラシー講義における学習活動と効果の分析2022

    • Author(s)
      山口真之介 , 近藤秀樹 , 福丸浩史, 大西淑雅 , 西野和典
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2022年度年次大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタル教材の活用に向けたオンライン復習環境の検討2022

    • Author(s)
      大西淑雅,山口真之介,西野和典
    • Organizer
      UeLAフォーラム及びJADE & UeLA 合同フォーラム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 活動・リソースモジュールの利用状況検索ツールの開発と活用2022

    • Author(s)
      大西淑雅,中原敬広
    • Organizer
      Moot Moot Japan 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 非同期型の講義における匿名の質問場の提供2021

    • Author(s)
      山口真之介,近藤秀樹,大西淑雅,西野和典
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2021年度年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育IT環境で利用可能なOSS認証システムの活用2021

    • Author(s)
      大西淑雅,山口真之介
    • Organizer
      大学ICT推進協議会2021年度年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学習負担の把握に向けたプラグイン機能の開発2021

    • Author(s)
      大西淑雅,中原敬広,山口真之介,近藤秀樹,西野和典
    • Organizer
      第35回教育学習支援情報システム研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] オープンソースIdPを用いた教授・学習環境の再検討2021

    • Author(s)
      大西淑雅
    • Organizer
      Moot Moot Japan 2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] LMSコースの構成調査に基づく学習アドバイスDBの検討2021

    • Author(s)
      大西淑雅,山口真之介,西野和典
    • Organizer
      UeLAフォーラム及びJADE & UeLA合同フォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Analysis of Student Activities in Blended Information Literacy Lectures2020

    • Author(s)
      Shin'nosuke Yamaguchi, Hideki Kondo, Yoshimasa Ohnishi, Kazunori Nishino
    • Organizer
      9th International Congress on Advanced Applied Informatics
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of learning activities and effects on blended lectures2019

    • Author(s)
      Shin'nosuke Yamaguchi, Hideki Kondo, Yoshimasa Ohnishi, Kazunori Nishino
    • Organizer
      23rd International Conference on Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ネットワークログを用いた学習活動の把握の提案2019

    • Author(s)
      大西淑雅,山口真之介,近藤秀樹,西野和典
    • Organizer
      情報処理学会 CLE研究会No.29
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi