Revealing the link between biogenic-VOC and vehicle emissions to urban photochemical air pollution
Project/Area Number |
19K12302
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 63010:Environmental dynamic analysis-related
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Research Institution | Tokyo Metropolitan Research Institute for Environmental Protection |
Principal Investigator |
Kokubu Yutaka 公益財団法人東京都環境公社(東京都環境科学研究所), 環境資源研究科, 研究員 (10792533)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
秦 寛夫 国立研究開発法人産業技術総合研究所, 安全科学研究部門, 研究員(移行) (00792532)
鶴丸 央 公益財団法人東京都環境公社(東京都環境科学研究所), 環境資源研究科, 研究員(移行) (30776349)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
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Keywords | 植物由来VOC / 都市大気汚染 / 光化学オゾン / 都市樹木 / 自動車排出ガス / 大気化学シミュレーション / 排出量インベントリ / 街路樹 / 植物由来VOC(BVOC) / スモッグチャンバー / 光化学反応 / 都市緑化樹木 / 微粒子 |
Outline of Research at the Start |
都市大気汚染物質(PM2.5に代表される微粒子や光化学オゾン)の新たな原因物質の一つとして、街路樹の放出する植物由来VOC(BVOC)が近年有力視されてきている。本研究では、自動車由来の汚染空気が存在する沿道大気に街路樹からの植物由来VOC(BVOC)が放出されたとき、どのような光化学反応が起こり、どれほど微粒子や光化学オゾンが生成されるのかを室内実験と数値実験による検証を通じて解明する。そして、街路樹由来のBVOCが東京都心の沿道大気で生成する微粒子と光化学オゾンの総量を推定する。
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Outline of Final Research Achievements |
We revealed that biogenic volatile organic compounds (BVOC) from street trees can lead to remarkable formation of air pollutants in the special wards of Tokyo. We confirmed formations of ozone and PM2.5 due to photochemical reactions between the gaseous mixtures BVOC and vehicle tailpipe exhaust, based on the mixing ratios of these two precursors that could occur at the traffic routes in Tokyo special wards. We performed photochemistry simulations across the Tokyo special wards during the summer season using a street tree BVOC emission inventory newly created in this study and the running vehicle emission inventory. Photochemical simulation results demonstrated that a maximum of 110 ppb diurnal ozone formation could occur by reactions between BVOC and vehicle fleet emissions, but a lower median concentration of 20 ppb was observed in most parts of the city. The effect of BVOC emission on ozone formation was highly sensitive to variations in NO emission intensity from mobile transport.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
都心の街路樹から放出されるBVOCと自動車排出ガスの光化学反応によって、オゾンとPM2.5が生成することを明らかにした。その生成量を、東京区部全域という都市規模で評価した研究は世界で初めてである。オゾンの高濃度現象の緩和において、自動車排出ガスによる大気汚染度を考慮しながら、街路樹からのBVOC放出量を抑制することの有効性を示した。オゾン低減策を立案していく際の検討材料に大きく寄与する研究である。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)