Brand Awareness of Japanese Souvenirs: The Case of Chinese Consumer
Project/Area Number |
19K12595
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 80020:Tourism studies-related
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Research Institution | Momoyama Gakuin University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | ブランド認知 / 中国人旅行者 / インバウンド観光 / 観光土産 / 階層効果 / リピート購買 / 消費者関与 / 消費者購買行動 / 学習階層モデル / 観光意向 / 越境EC |
Outline of Research at the Start |
インバウンド観光で観光土産として購買された商品が帰国後にリピート購買されれば、観光土産の消費拡大がはかられ観光産業の経済的安定やさらなる発展が期待できる。リピート購買が発生する要因に消費者のブランド認知があげられる。 本研究は、食品の観光土産を購買する訪日中国人旅行者 (買い手) と観光土産を受け取った中国国内の消費者 (受け手) を対象に、ブランド認知、消費者関与、訪日経験、消費者属性等についての調査を実施し、ブランド認知のメカニズムを考慮したモデルで分析し、ブランド認知の特徴ごとに分類されたブランドグループに対しリピート購買促進のためのマーケティング・アプローチの方法を提案するものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This study proposes a new viewpoint on the travel souvenir-related purchasing behavior of Chinese tourists in Japan. The purchase of a travel souvenir is typically a one-time purchase during a visit to a location. To increase the sales of travel souvenirs, it is important to promote repeat purchases. To ensure such purchases, it is necessary to create brand awareness and increase brand accessibility, so that the tourist can easily recall the brand name and place a repeat order even from their home location. This study focuses on brand awareness of Chinese consumer. Attitude to the brand is constructed of three components: cognition, affect, and behavior. The attitude is affected by consumer involvement. This study developed a validation model and clarified how consumer involvement affected the attitude to travel souvenir.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、伝統的なマーケティング論においては、買い手と売り手の関係が主に論じられるが、本研究は買い手に加え受け手にも焦点をあてていること、これまで観光土産のブランド認知のメカニズムを考慮したモデルはなく、ブランド認知と消費者関与、訪日経験、消費者属性の関係を考慮したモデルを開発しブランドの分類が可能になったことである。 本研究の社会的意義は、越境ECなどの新たなチャネルの有効性を確認することで、季節変動が大きい観光産業の経済的安定が期待できること、経営資源が限られる地域の観光事業者がグローバルな販路を獲得できることである。
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Report
(4 results)
Research Products
(8 results)