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Brand Awareness of Japanese Souvenirs: The Case of Chinese Consumer

Research Project

Project/Area Number 19K12595
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 80020:Tourism studies-related
Research InstitutionMomoyama Gakuin University

Principal Investigator

Tsujimoto Noriko  桃山学院大学, 経営学部, 教授 (80633958)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsブランド認知 / 中国人旅行者 / インバウンド観光 / 観光土産 / 階層効果 / リピート購買 / 消費者関与 / 消費者購買行動 / 学習階層モデル / 観光意向 / 越境EC
Outline of Research at the Start

インバウンド観光で観光土産として購買された商品が帰国後にリピート購買されれば、観光土産の消費拡大がはかられ観光産業の経済的安定やさらなる発展が期待できる。リピート購買が発生する要因に消費者のブランド認知があげられる。
本研究は、食品の観光土産を購買する訪日中国人旅行者 (買い手) と観光土産を受け取った中国国内の消費者 (受け手) を対象に、ブランド認知、消費者関与、訪日経験、消費者属性等についての調査を実施し、ブランド認知のメカニズムを考慮したモデルで分析し、ブランド認知の特徴ごとに分類されたブランドグループに対しリピート購買促進のためのマーケティング・アプローチの方法を提案するものである。

Outline of Final Research Achievements

This study proposes a new viewpoint on the travel souvenir-related purchasing behavior of Chinese tourists in Japan. The purchase of a travel souvenir is typically a one-time purchase during a visit to a location. To increase the sales of travel souvenirs, it is important to promote repeat purchases. To ensure such purchases, it is necessary to create brand awareness and increase brand accessibility, so that the tourist can easily recall the brand name and place a repeat order even from their home location.
This study focuses on brand awareness of Chinese consumer. Attitude to the brand is constructed of three components: cognition, affect, and behavior. The attitude is affected by consumer involvement. This study developed a validation model and clarified how consumer involvement affected the attitude to travel souvenir.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、伝統的なマーケティング論においては、買い手と売り手の関係が主に論じられるが、本研究は買い手に加え受け手にも焦点をあてていること、これまで観光土産のブランド認知のメカニズムを考慮したモデルはなく、ブランド認知と消費者関与、訪日経験、消費者属性の関係を考慮したモデルを開発しブランドの分類が可能になったことである。
本研究の社会的意義は、越境ECなどの新たなチャネルの有効性を確認することで、季節変動が大きい観光産業の経済的安定が期待できること、経営資源が限られる地域の観光事業者がグローバルな販路を獲得できることである。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] インバウンド観光における観光土産の受け手のブランド認知 -消費者関与を考慮した階層効果モデルによる観光土産の分類-2022

    • Author(s)
      辻本 法子
    • Journal Title

      桃山学院大学総合研究所紀要

      Volume: 48(1)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Study on Recipients’ Brand Attitudes Considering the Effect of Japan-visit Experience.2021

    • Author(s)
      NORIKO TSUJIMOTO
    • Journal Title

      International Society for Tourism Research

      Volume: 6(2) Pages: 115-120

    • NAID

      130008122970

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中国人旅行者の観光土産のブランド認知 -人気観光土産に対するブランド態度と消費者関与-2021

    • Author(s)
      辻本法子
    • Journal Title

      桃山学院大学総合研究所紀要

      Volume: 47 (1)

    • NAID

      120007117061

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インバウンド観光における観光土産の受け手に関する研究 : 受け手の訪日経験と購買行動の関係について2019

    • Author(s)
      辻本法子
    • Journal Title

      桃山学院大学総合研究所紀要

      Volume: 45 Pages: 43-59

    • NAID

      120006770206

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 訪日中国人旅行者のポスト・コロナの観光意向 -観光地の魅力の差異について-2021

    • Author(s)
      辻本 法子
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 第110回研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 訪日中国人旅行者の観光土産のブランド認知2021

    • Author(s)
      辻本法子
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会 市場予測のための消費者行動分析研究部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 観光土産の受け手のブランド認知に関する研究-中国人消費者を対象に-2019

    • Author(s)
      辻本法子
    • Organizer
      日本マーケティング・サイエンス学会第105回研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] インバウンド観光のための観光土産マーケティング2020

    • Author(s)
      辻本法子
    • Total Pages
      193
    • Publisher
      同文舘
    • ISBN
      9784495650070
    • Related Report
      2020 Research-status Report

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Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

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