Project/Area Number |
19K12663
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Kyoto City University of Arts |
Principal Investigator |
FUJIMOTO Hideko 京都市立芸術大学, 美術学部/美術研究科, 教授 (60336724)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 駐輪場 / 景観 / 自転車 / デザイン / 観光拠点 / ナショナルサイクルルート / 京都 / サイクル拠点 / サイクルツーリズム / 京都市 / 駐輪 / 観光 / 環境デザイン |
Outline of Research at the Start |
京都市は「世界トップレベルの自転車共存都市」を目指し、自転車環境の整備を進めてきたが「自転車活用推進法」成立を受けた自転車観光の増加に伴い、放置自転車の増加など、市内の観光拠点では新たな駐輪問題が発生している。 駐輪分野ではこれまでの大量、集中、長時間対応の駐輪場ではなく、小規模、分散、短時間化への対応も進み、個別敷地の活用による新たなシステムの導入も見られる。 京都市の政策「自転車観光のみえる化」との連携により、観光拠点周辺の景観を守り、増加する観光目的の自転車に対応した駐輪環境の整備について、「景観に配慮した駐輪環境のあり方」を明確にし、実践での活用を目指す。
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Outline of Final Research Achievements |
(1)Creation of a booklet of guidelines for landscape-friendly bicycle parking at tourist facilities (based on examples in Kyoto City)/Clarified the ``ideal landscape-friendly bicycle parking environment'' and created guidelines for installation.This paper showed what kind of design would create a bicycle parking environment that takes the landscape into consideration at a tourist base. (2)A survey of the current status of temples and shrines in Kyoto City and its evaluation were disseminated/We disseminated the city's approach based on its basic philosophy of ``a world-class bicycle coexistence city'' and ``new landscape policy,'' as well as an evaluation by researchers. (3)Case study on creating landscapes with bicycles/Understanding examples of excellent bicycle parking environment development from a survey of the current state of cycle stations in Europe and Japan. Proposal using manufacturer's product examples. A landscape-friendly bicycle parking lot has been created.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
全国でコロナ後にインバウンドで観光地は多くの来訪者を迎えている。その中で自転車により観光を行う層が存在する。京都市はその中でも多くの寺社仏閣が観光対象として、自転車での観光者を受け入れている。現状は駐車場の一部に駐輪施設があるなど、明確な景観配慮について検討されることがなかった。今回は、景観行政先進地域でもあり自転車利用環境整備が日本の中でもトップクラスに進む京都市を事例に、「観光施設における景観配慮型駐輪場ガイドライン」を作成することで、全国の観光拠点での駐輪施設整備にも参考になる。また、ケースに応じた提案では、メーカーの参考製品を具体的に示すことで、よりリアリティをもつ提案となっている。
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