Application of illusion effect to the roundabout traffic system
Project/Area Number |
19K12674
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
|
Research Institution | University of East Asia (2020-2021) Sojo University (2019) |
Principal Investigator |
Hoshika Tamio 東亜大学, 芸術学部, 客員教授 (10331068)
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
|
Keywords | ラウンドアバウト交差点 / イメージハンプ / 速度抑制 / シンボルサイン / 多義立体構成 / 誘導サイン / 錯視効果 / 一般公道 / 坂道 / 速度抑制システム / 作詞効果による速度抑制システム / ジグザグ形式イメージハンプ / 中央島スペース / 誘導サインシステム / 多義立体形式立体造形 / アートと科学の融合 / 視覚障害者 / 中央島スペースの活用法 / 多義立体表現 / ラウンドアバウト / 交通システム / 景観デザイン |
Outline of Research at the Start |
○全国のラウンドアバウト事例および海外の事例調査(仙台、軽井沢、パリ、フィンランド) 〇錯視効果を活用したイメージハンプの開発:ジグザグ傾斜角度の検証を行った上でラウンドアバウト交差点進入口の速度抑制システムとして活用する。 ○中央島スペースにおけるシンボルサインシステム(パブリック立体造形表現)の構築:交差点の地名のイニシャル文字の組み合わせパターンと多義立体表現のシステム化、および無限に広がる多面体のユニットによる文字構成と多義立体表現を組み合わせたデザインシステムを構築する。 〇誘導サインシステムの構築:車両の走行方向の誘導サインとして太陽光蓄電LED誘導サインのデザインシステムを開発する。
|
Outline of Final Research Achievements |
First of all, I held an international exhibition and an international symposium in Finland from May to September 2019. Then, the research results and efforts for application development were disseminated to the world. After that, I repeated the investigation of the roundabout intersection in the country. Based on the survey results, I summarized the following contents. 1) The zigzag image hump is effective for the speed suppression effect at the entrance of an intersection. 2) As a sign system of Central space, the guidance sign system by LED is a system that replaces a traffic light. 3) A three-dimensional modeling system based on an different three-dimensional form is effective for the recognition of the entrance.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、幾何構造の設計だけに重点を置く日本のラウンドアバウト交通システムの問題点を解消し、景観デザインの視点からの新たなラウンドアバウト交差点の総合的デザインシステムの構築を目的に着手しており、これまでの研究成果が具体的に実現することで、今後の日本におけるラウンドアバウト交通システムの起爆剤となると考えている。すでに交差点進入口における速度抑制システムに活用しているイメージハンプはすでに一般公道に施工され好評を得ている。その成果がラウンドアバウト交通システム全体と結びつくことで波及効果は一層高くなることが期待されている。また世界へも影響を与える要素も含まれている。
|
Report
(4 results)
Research Products
(5 results)