Project/Area Number |
19K12680
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 90010:Design-related
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Research Institution | Kyoto Institute of Technology |
Principal Investigator |
MATSUMOTO Yuji 京都工芸繊維大学, デザイン・建築学系, 助教 (60379071)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
仲 隆介 京都工芸繊維大学, デザイン・建築学系, 教授 (10198020)
LI ANDREW 京都工芸繊維大学, デザイン・建築学系, 准教授 (30756945)
三村 充 京都工芸繊維大学, 情報工学・人間科学系, 助教 (70379072)
前 稔文 大分工業高等専門学校, 都市・環境工学科, 准教授 (90318171)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | デザイン教育 / プログラミング / IT / 情報教育 / アルゴリズミックデザイン / コンピューテーショナルデザイン / デジタルファブリケーション / コンピュテーショナルデザイン / アルゴルズミックデザイン |
Outline of Research at the Start |
世の中のニーズに比べてITに強いデザイナーが大幅に不足していることを発端的な動機として、デザイン業界におけるIT教育の充実を目指す。計算機言語を用いた新たな手法であるアルゴリズミックデザインの教育手法を模索する。
より具体的には、下記A~Eに焦点を当てる。 A.特殊なソフトウェアを必要としない教育コンテンツの開発、B.ローコストデジタルファブリケーション環境の開拓と連携、C.短期間での効率的なトレーニング手法の開発、D. webシステムとの連携による包括的手法の提案、E.コラボレーションメディアとしての計算機言語の可能性の模索
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Outline of Final Research Achievements |
In this project, four major educational programs were developed and tested: 1) VBA-based algorithmic design education at technical colleges, 2) casualization of algorithmic design learning using Excel VBA, 3) algorithmic design on demand learning contents for high school students, and 4) development of a collaborative parametric design system using a physical interface. These four educational programs shown the usefulness of algorithmic design in design information education, which is the main purpose of this project. In addition, the development of two parametric design systems for workplaces, and developmental research on architectural structures and architectural BIM are results that demonstrate the potential of information education using algorithmic design as teaching materials.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
デザインとICTとの関りが増々深くなる現状に対して、プログラミングスキルを持ったデザイナーの育成が遅れている。現在、専門性が高く限られた人々によるマニアックな手法とされているアルゴリズミックデザインの一般性を高め、誰もが分かりやすく学べる教育プログラムの開発に取り組んだ。このことは、今後のデザイン情報教育の発展に貢献できる学術的かつ社会的な成果である。また、商業的な側面では、価値の多様化が進み、デジタル生産技術が発展することで、マスカスタマイゼーションへの期待が高まっている。本課題で取り組んだパラメトリックデザインシステムの開発は、多くの人が関与するデザインの大衆化に貢献できる成果である。
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