• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Political Education for New Voters in Japan and Media frame.

Research Project

Project/Area Number 19K12703
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Ogawa Tsuneo  東海大学, 文化社会学部, 教授 (60256162)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords主権者教育 / 政治コミュニケーション / 探究学習 / 公共 / 新有権者 / ミニパブリックス / 討論型世論調査 / 情報フレーム / 争点学習動機 / 熟慮型世論 / 争点情報フレーム / 新科目公共 / 政治的関心 / 争点熟慮度 / 新科目「公共」 / 選挙争点 / 学習動機 / 討論 / テキスト / 選挙 / 情報 / フレーム
Outline of Research at the Start

我が国だけでなく先進各国の生徒向けの選挙関連教本の情報フレームを分析しながら、全国から有意にサンプリングされた16歳から18歳の新有権者対象群に対して調査を行い、討議・投票過程での争点熟考動機を高める要因を、受け手側の情報処理能力(自己効力感等)と、送り手側からのテキスト・配布資料(情報フレーム)との関係から考察する。
実験室的調査では、争点への事前知識をある程度有する人に限った場合、同じメリット・デメリット情報であっても、新有権者から想定できる生活圏への影響予測を付加した方が争点への熟考動機や対話動機を高かめやすいという仮説に注目する。

Outline of Final Research Achievements

From a series of information frame experimental surveys targeting new voters, we found that (1) information that predicts the merits and demerits of issues in the immediate living sphere is information that is based on the premise of predicting the impact on a wide range of social spheres; (The information contained in high school textbook) tends to increase motivation to learn about the issues at issue. This seems to be related to the fact that the areas in which people can be proactively involved have expanded due to information that makes it easy to understand the advantages and disadvantages of those involved in their lives. Furthermore, this tendency was more clearly supported under the conditions of (2) information literacy (low group) and self-efficacy (high group). This suggests that self-efficacy and information frames may serve to compensate for low information literacy related to issues.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回の研究成果は、新有権者への主権者教育で重要なことは「知識量」だけでなく、政治的情報を自分にとって意味のあるものにする「理解や判断の枠組み」をサポートする先行学習情報(advanced organizer)にも工夫がなされる必要があることを意味する。初期政治的社会化の過程にある高校生および新有権者の政治的関心の向上には、主体的学習動機を引き出す前段階での学習情報、いわゆる、先行学習情報としての教育メディア・フレーム開発にも注力が要請される。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2024 2022 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 政治リテラシー教育と高校教科書フレーム : 「争点情報の身近さ」に注目した実験的調査から2024

    • Author(s)
      小川恒夫
    • Journal Title

      東海大学紀要文化社会学部

      Volume: 11 Pages: 223-244

    • DOI

      10.18995/24344710.11.223

    • ISSN
      2434-4710
    • URL

      https://opac-t.time.u-tokai.ac.jp/iwjs0018opc/TC10003515

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新有権者の争点学習動機とメディア・フレーム ~外国人労働者の受け入れ是非を争点として~2022

    • Author(s)
      小川 恒夫
    • Journal Title

      東海大学 紀要 文化社会学部

      Volume: 9 Pages: 75-96

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 新有権者への政治教育とメディア・フレーム~原発を争点とした実験室的調査から~2020

    • Author(s)
      小川 恒夫
    • Journal Title

      東海大学文化社会学部紀要

      Volume: 3 Pages: 101-118

    • NAID

      120006810736

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 政治メディアの熟慮誘発機能測定尺度の開発2019

    • Author(s)
      小川 恒夫
    • Journal Title

      政経研究

      Volume: 56 Pages: 733-750

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 新有権者の争点学習動機とメディア・フレーム ~原子力発電再開の是非を争点として~2022

    • Author(s)
      小川 恒夫
    • Organizer
      日本グループ・ダイナミックス学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Remarks] 東海大学 紀要 文化社会学部

    • URL

      https://www.u-tokai.ac.jp/ud-cultural-and-social-studies/kiyou/

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi