• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Building Collaboration between Teaching Faculty and Librarians in Higher Educational Settings: Based on a Case Study of Aalto University in Finland

Research Project

Project/Area Number 19K12713
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

NAGASAWA Tayo  三重大学, 情報教育・研究機構, 准教授 (30346944)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords情報リテラシー教育 / 大学図書館 / 教職協働 / 教員と図書館員の連携 / 情報共有 / 社会ネットワーク / アアルト大学 / フィンランド / ケーススタディ / 情報リテラシー / ケース・スタディ / 大学統合 / 大学図書館の学習・教育支援機能 / 大学教育における教員と図書館員の連携 / 専門職連携 / 高等教育開発
Outline of Research at the Start

近年,日本の大学では,アクティブラーニングへの転換を中軸とした大規模な教育改革を進めている。その中で,大学図書館では,アクティブラーニング型授業の基盤となるように,教員と連携して情報リテラシー教育を授業計画に組み入れるなど,情報リテラシー教育を大学教育の中で効果的に展開する方法や教員との連携のあり方を模索している。
本研究では,フィンランドのアアルト大学のケース・スタディをもとに,大学教育において学生の情報リテラシーを育成・向上させるための教員と図書館員による連携構築の実態を明らかにすることによって,大学教育における効果的な情報リテラシー教育のあり方を検討するためのベンチマークを得る。

Outline of Final Research Achievements

This project explored collaboration between academics and librarians in information literacy settings from the perspectives of information sharing and social networks based on a case study of Aalto University in Finland following a decentralising restructure in 2018: (1) academics and librarians collaborate indirectly and share basic information mediated by study coordinators and within online networks; (2) librarians design and deliver information literacy instruction based on their own expertise and experiences; and (3) the restructure of the library in 2018 formed no cohesive ties between academics and librarians but various new ties were formed between librarians and institutional service sections including units within schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学教育における情報リテラシー教育のための教員と図書館員の連携に関する図書館情報学の既往研究では,情報共有の観点から説明する研究がいくらか確認できるものの,これと社会ネットワークを組み合わせて説明した研究はほとんど確認できない。情報共有と社会ネットワークを組み合わせた観点から情報リテラシー教育のための教員と図書館員の連携の仕組みを解明した点が,図書館情報学分野における本研究の学術的意義となる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 6 results) Remarks (14 results)

  • [Journal Article] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Journal Title

      Information Research

      Volume: 27

    • DOI

      10.47989/colis2215

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure (in press)2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Journal Title

      Information Research

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Organizer
      11th International Conference in the Conceptions of Library and Information Science (CoLIS 11)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 機関を対象としたケーススタディの方法論2022

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      第3回コンセプトベースドカリキュラム研究会(日本高等教育開発協会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学術情報リテラシー教育のための教員と図書館員の連携2022

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      学術情報リテラシー教育研修「教員との連携を考える」(名古屋大学附属図書館/岐阜大学附属図書館/三重大学情報ライブラリーセンター)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Collaboration between academics and librarians in information literacy instruction at Aalto University following a decentralising restructure2022

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Organizer
      Conceptions of Library and Information Science (CoLIS11)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A mapping literature review of teaching faculty-librarian collaboration in higher education2021

    • Author(s)
      Tayo Nagasawa
    • Organizer
      The seventh European Conference of Information Literacy (ECIL)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2021

    • Author(s)
      長澤多代
    • Organizer
      令和3年度大学図書館職員長期研修(筑波大学附属図書館)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Information Sharing between Teaching Faculty and Librarians2020

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Research Seminar, Åbo Akademi
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Doctoral forum, Teaching Faculty-Librarian Collaboration in Integrating Information Literacy Instruction into Higher Education2019

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      10th International Conference in the Conceptions of Library and Information Science
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching Faculty-Librarian Collaboration in Integrating Information Literacy Instruction into Higher Education: Case Studies of Good Practices for Building Collaborations2019

    • Author(s)
      NAGASAWA Tayo
    • Organizer
      Research Seminar, Åbo Akademi
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学図書館の学習支援2019

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      平成30年度大学図書館職員長期研修,筑波大学
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業のための大学図書館の役割2019

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      学研・高大教育フォーラム2019,(株)学研アソシエ
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生の主体的な学びを促すための大学図書館の戦法と術策2019

    • Author(s)
      長澤 多代
    • Organizer
      第105回 全国図書館大会・三重大会,日本図書館協会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学情報教育機構 情報ライブラリーセンター研究開発室)

    • URL

      https://www.lib.mie-u.ac.jp/r_and_d/info/nagasawa.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] NAGASAWA Tayo (Mie University Library)

    • URL

      https://www.lib.mie-u.ac.jp/r_and_d/info/nagasawa_en.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(researchmap)

    • URL

      https://researchmap.jp/3770/

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学教員紹介)

    • URL

      https://kyoin.mie-u.ac.jp/profile/2510.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学シーズ集)

    • URL

      https://www.crc.mie-u.ac.jp/seeds/contents/detail.php?mid=20110209-151335&t=b&url=%E6%83%85%E5%A0%B1%E6%95%99%E8%82%B2%E3%83%BB%E7%A0%94%E7%A9%B6%E6%A9%9F%E6%A7%8B

    • Related Report
      2022 Annual Research Report 2021 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学情報教育・研究機構 情報ライブラリーセンター研究開発室)

    • URL

      https://www.lib.mie-u.ac.jp/r_and_d/info/nagasawa.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(Researchmap)

    • URL

      https://researchmap.jp/3770/

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Remarks] NAGASAWA Tayo

    • URL

      https://www.lib.mie-u.ac.jp/r_and_d/info/nagasawa_en.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学全学シーズ集)

    • URL

      https://kyoin.mie-u.ac.jp/profile/2510.html

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学附属図書館研究開発室)

    • URL

      http://www.lib.mie-u.ac.jp/r_and_d/info/nagasawa.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] NAGASAWA Tayo

    • URL

      http://www.lib.mie-u.ac.jp/r_and_d/info/nagasawa_en.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(Researchmap)

    • URL

      http://researchmap.jp/3770/

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学教員紹介)

    • URL

      http://kyoin.mie-u.ac.jp/profile/2510.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 長澤多代(三重大学全学シーズ集)

    • URL

      http://www.crc.mie-u.ac.jp/seeds/contents/detail.php?mid=20110209-151335&t=c

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi