• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study to construct a school library model on the basis of "Theory of Knowledge(TOK) "

Research Project

Project/Area Number 19K12721
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

NEMOTO AKIRA  慶應義塾大学, 文学部(三田), 講師(非常勤) (90172759)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords国際バカロレア / 学校図書館 / 探究学習 / 教育課程 / 知の理論(TOK) / 課題論文(EE) / 知の理論 / アーカイブ / 教育改革 / 知識資源システム / 高大接続 / 探究型学習 / カリキュラムマネジメント
Outline of Research at the Start

学校図書館を教育改革に明示的に位置づけるためには、グローバルな教育改革の流れにおける教育課程や教育方法において「知の理論(TOK)」を手がかりにすることである。本研究は、それを第一に、国際バカロレア(IB)の議論の検討を通じて学習材を提供する場としての学校図書館が不可欠なことを確認した上で、第二に、司書教諭を配置しているオーストラリアおよび学校図書館よりも公共図書館を整備することで探究型学習を進めるフィンランドの学校をフィールド調査すること、そして、第三に日本で探究型学習を進めている高校現場での参与観察およびインタビュー調査を通じて実証的に明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

I advanced a basic research on how the International Baccalaureate Diploma Program (IBDP) , which emphasizes learners' inquiry based learning and locates the support of school libraries and librarians, could give implications for Japanese national curriculum courses. By working on the educational theory background of the IBDP, its curriculum structure, historical reasons of poor financial conditions of school libraries, and the study of the similarities of library education(Toshokan Kyoiku) in postwar education reform, It was clarified that the IBDP has a profound impact on Japanese school education and that it would lead to the promotion of the school library. In addition, by publishing a translation of Anthony Tilke's International Baccalaureate Diploma Program and School Libraries and School Libraries: Inquiry-based Education and holding a public symposium, we were able to lay the firm foundation for future developmental research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国際バカロレアで実施されている探究学習は歴史的に人文主義(humanitas)をベースにした欧米の学習カリキュラムの延長線上にあるものであり、学校図書館の支援無しに成り立たないものである。これにより、日本でも2020年代実施の学習指導要領に初めて明記された探究学習が、図書館および図書館員による支援無しでは成り立たないことを示した。今後、文部科学省をはじめとする教育行政当局や学校教育研究者、学校図書館関係者に対して、学校図書館を教育課程に組み込むための行政的施策の必要性の理論的根拠を与えることができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 戦後学校図書館政策のマクロ分析(査読済み)2022

    • Author(s)
      根本彰
    • Journal Title

      日本図書館情報学会誌(刊行予定)

      Volume: 68

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 知識資源システムとは何か2021

    • Author(s)
      根本彰
    • Journal Title

      三色旗

      Volume: 836 Pages: 31-38

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知のアーカイブ装置としての図書館を考える:ニュートン関係資料について2021

    • Author(s)
      根本彰
    • Journal Title

      短期大学図書館研究

      Volume: 40/41 Pages: 103-110

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本における国際バカロレア認定校の図書館の実態2021

    • Author(s)
      高松美紀
    • Organizer
      2021年度日本図書館情報学会春季研究集会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後学校図書館のマクロ分析2021

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      日本図書館情報学会研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] IBDPの「知の理論(TOK)」「課題論文(EE)」が図書館情報学に示唆するもの2021

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      三田図書館・情報学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 図書館のアーカイブ機能とは何か2021

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      大阪公共図書館大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 国際バカロレアと学校図書館との関係2020

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      日本図書館情報学会研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育と図書館の関係について考える2020

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      三田図書館・情報学会月例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日・米・仏のカリキュラム改革史における学校図書館政策2019

    • Author(s)
      根本彰
    • Organizer
      日本図書館情報学会春季研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] アーカイブの思想ー言葉を知に変える仕組み2021

    • Author(s)
      根本彰
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      みすず書房
    • ISBN
      9784622089704
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 国際バカロレア教育と学校図書館:探究学習を支援する2021

    • Author(s)
      アンソニー・ティルク著(中田彩・松田ユリ子訳、根本彰監訳)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762031069
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] アーカイブの思想2021

    • Author(s)
      根本彰
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      みすず書房
    • ISBN
      9784622089704
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] レファレンスサービスの射程と展開2020

    • Author(s)
      根本彰、齋藤泰則編
    • Total Pages
      349
    • Publisher
      日本図書館協会
    • ISBN
      9784820419136
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教育改革のための学校図書館2019

    • Author(s)
      根本彰
    • Total Pages
      341
    • Publisher
      東京大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] オダメモリー

    • URL

      https://oda-senin.blogspot.com

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi