• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An Empirical Study on the Actual Situation and Possibility of Magazine Utilization Education Centered on School Libraries

Research Project

Project/Area Number 19K12723
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90020:Library and information science, humanistic and social informatics-related
Research InstitutionSenshu University

Principal Investigator

UEMURA YASHIO  専修大学, 文学部, 教授 (50646304)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 野口 武悟  専修大学, 文学部, 教授 (80439520)
清水 一彦  文教大学, 情報学部, 教授 (60615996)
富川 淳子  跡見学園女子大学, 文学部, 教授 (80585563)
山田 健太  専修大学, 文学部, 教授 (30433858)
有山 裕美子  都留文科大学, 文学部, 非常勤講師 (80772847)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学校図書館 / 雑誌 / MIE / 探究学習 / アクティブラーニング
Outline of Research at the Start

「主体的・対話的で深い学び」の実現に向けて、子供たちが学びを深めるために必要な多様な資料や情報の収集の場として学校図書館の役割が期待されている。
そこで本研究では、雑誌利活用教育(MIE:Magazine in Education)として効果をあげている大学のアクティブラーニングに着目し、国内外での学校図書館における雑誌の取扱いやMIEの実態調査により意義や有効性を明らかにする。
また,雑誌の探究学習などにおける教材としての利活用や,雑誌編集教育についての実証授業を協力校(中学、高校)で積み重ねることによって、MIEのモデルケースを主な教科ごとに検討し,その有効性を事例集などの形で提示する。

Outline of Final Research Achievements

School libraries are expected to play a role as a place to collect a variety of necessary materials and information for the realization of "independent, interactive, and deep learning" as stated in the new "Courses of Study. However, the emphasis has not necessarily been placed on collecting journals, and classroom practices have not received much attention.
In this study, we focus on MIE (Magazine in Education), which has been successful in universities, and clarify its significance and effectiveness through a survey of magazines in school libraries in Japan and overseas. We will also present the effectiveness of MIE by compiling a teaching manual for MIE through the use of magazines as teaching materials in inquiry-based learning and through a series of demonstration lessons on magazine editing education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

雑誌は、世の中の多様な情報をパッケージ化したニュースメディアであり、文芸や科学、スポーツなどの専門知識と出会う重要なメディアである。すでに多くの大学ではメディア教育の一環に雑誌作成実習が取り入れられていて、高い教育的効果が指摘されている。この効果は大学教育におけるアクティブ・ラーニング、つまりは「主体的・対話的で深い学び」の有効な実践例となっている。このように大学の教育成果をみても、雑誌の教育教材としての価値は明らかである。
「主体的・対話的で深い学び」の充実のために、大学教育だけでなく、初等中等教育でもっと雑誌を活用すべるために雑誌利活用教育の指導マニュアルをまとめていく。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] MIEでの雑誌つくり:教員・指導者用マニュアル2 ~手描きラフの重要性と追加プログラム~2023

    • Author(s)
      清水一彦
    • Journal Title

      情報研究

      Volume: 66 Pages: 23-36

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] MIE(Magazine in Education:「雑誌を教育に」)研究の試み―実践報告およびその有効性の分析と今後の展望-2022

    • Author(s)
      富川淳子
    • Journal Title

      跡見学園女子大学文学部紀要

      Volume: 57 Pages: 159-176

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 雑誌利活用教育の可能性と課題─全国調査を通して2022

    • Author(s)
      植村八潮・野口武悟・設楽敬一・黒田亜夢
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: 857 Pages: 52-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] MIEでの雑誌つくり:教員・指導者用マニュアル2021

    • Author(s)
      清水一彦
    • Journal Title

      文教大学紀要『情報研究』

      Volume: 64 Pages: 19-34

    • NAID

      120007035000

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 海外の雑誌作り教育に関する調査報告および考察――New YorkにおけるMIE(Magazine in Education)の目的とその教育効果2023

    • Author(s)
      富川淳子
    • Organizer
      日本出版学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校教育における雑誌活用授業の可能性2022

    • Author(s)
      有山裕美子
    • Organizer
      東京マガジンバンクカレッジ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] MIEでの雑誌づくり~『About Love』製作報告~2022

    • Author(s)
      清水一彦
    • Organizer
      東京マガジンバンクカレッジ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 雑誌『Visions』の作り方とそれを通して学んだこと2021

    • Author(s)
      富川淳子
    • Organizer
      東京マガジンバンクカレッジ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大宅壮一文庫活用プロジェクト2021

    • Author(s)
      野口武悟
    • Organizer
      東京マガジンバンクカレッジ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍における雑誌記事分析2021

    • Author(s)
      植村八潮
    • Organizer
      東京マガジンバンクカレッジ
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における雑誌教育の実践報告2020

    • Author(s)
      植田恭子
    • Organizer
      日本出版学会MIE研究部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における雑誌教育の実践報告2020

    • Author(s)
      渡辺光輝
    • Organizer
      日本出版学会MIE研究部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 雑誌の図書館 大宅壮一文庫の小学生対象の雑誌教育の実践報告2020

    • Author(s)
      土屋潤子
    • Organizer
      日本出版学会MIE研究部会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi