• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Elucidation of the process of estimating the meaning of unknown words during reading and simulation of ecologically valid reading effects

Research Project

Project/Area Number 19K12741
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 90030:Cognitive science-related
Research InstitutionKitasato University (2020-2023)
Kurashiki Sakuyo University (2019)

Principal Investigator

Inohara Keisuke  北里大学, 一般教育部, 講師 (10733967)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 上田 紋佳  岡山大学, 教育学研究科, 特任助教 (60707553)
Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords読書 / 語彙力 / 文章理解力 / 眼球運動 / 語彙 / 計算モデル / シミュレーション
Outline of Research at the Start

読書による語彙学習の実態を,特にゲインの少ない者に着目して解明することが,効果的な介入法の提案につながると考えられる(課題①)。また,実生活の観点からこの現象を捉えることで(課題②③),「高ゲイン者には挑戦的な本を薦めてどんどん自発的に読ませていく。低ゲイン者には,ゲインが大きくなるような介入を行った上で, 語彙レベルにあった本を選んでやって,少しずつ語彙を伸ばしていく」のように,学校現場における読書推進の在り方についての提言につなげていきたい。

Outline of Final Research Achievements

We examined differences in eye movements during reading of texts containing artificial unknown words (non-existent words created for the experiment) between those with high gain (high gainers) and those with low gain (low gainers) from vocabulary learning by reading (surprise vocabulary test performance). The results showed that the total retention time to unknown words was longer in the high-gain group, but the magnitude of this effect was greater in the group with higher performance in content comprehension. Furthermore, we found that the effects of general vocabulary and "enjoying the text" and "emotional movement" via content comprehension ultimately influenced gains.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

語彙力を高める堅実かつ有望な手段に,読書からの語彙学習がある。しかし,読書による語彙学習から得られるゲイン(gain: 学習効果の大きさ)に大きな個人差があることは教育現場では十分に認識されていなかった。本研究の成果は,ゲインの個人差があることを教育現場に再認識してもらうきっかけとなり,かつ,どのようにすればゲインを高めることができるのかについての重要な手掛かりを与えてくれるものである。具体的には,基礎としての語彙力の向上と,しっかりとテキスト内容を理解し,楽しむことを推奨する国語教育が考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2024 2023 2022 2021 2019

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 7 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] Development of Writing Tasks for a Longitudinal Study of Japanese Elementary School Students2023

    • Author(s)
      上田 紋佳、猪原 敬介
    • Journal Title

      KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences

      Volume: 28 Issue: 0 Pages: 61-77

    • DOI

      10.20700/kitasatoclas.28.0_61

    • ISSN
      1345-0166, 2424-0125
    • Year and Date
      2023-03-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Evidence from a within-language comparison in Japanese for orthographic depth theory: Monte Carlo simulations, corpus-based analyses, neural networks, and human experiment2023

    • Author(s)
      Inohara Keisuke、Ueno Taiji
    • Journal Title

      Journal of Memory and Language

      Volume: 132 Pages: 104434-104434

    • DOI

      10.1016/j.jml.2023.104434

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] JWSAN: Japanese word similarity and association norm2022

    • Author(s)
      Inohara Keisuke and Akira Utsumi
    • Journal Title

      Language Resources & Evaluation

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 109-137

    • DOI

      10.1007/s10579-021-09543-7

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小・中・高校生の学校外の読書時間についての横断的・縦断的分析─4 時点 3 年間の大規模追跡調査に基づく検討─2022

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Journal Title

      SSJ Data Archive Research Paper Series

      Volume: 80 Pages: 140-152

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Consideration of Methods for MeasuringChildhood Writing Skills in Japan2021

    • Author(s)
      上田 紋佳、猪原 敬介
    • Journal Title

      KITASATO REVIEW Annual Report of Studies in Liberal Arts and Sciences

      Volume: 26 Issue: 0 Pages: 43-60

    • DOI

      10.20700/kitasatoclas.26.0_43_60

    • NAID

      130008134833

    • ISSN
      1345-0166, 2424-0125
    • Year and Date
      2021-03-30
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Differences between Yes/No and multiple-choice vocabulary tests:2021

    • Author(s)
      Inohara Keisuke、Matsuo Chika、Furuya Miki、Kutsuzawa Ito
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 91 Issue: 6 Pages: 367-377

    • DOI

      10.4992/jjpsy.91.19028

    • NAID

      130007991404

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 読書量と語彙力の相関関係──子どもの生活と学びに関する親子調査と国内先行研究との比較──2021

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Journal Title

      SSJ Data Archive Research Paper Series

      Volume: 77 Pages: 30-41

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Yes/No型と多肢選択型語彙テストの差異――読書指標との関連から――2021

    • Author(s)
      猪原敬介・松尾千佳・古屋美樹・沓澤糸
    • Journal Title

      心理学研究

      Volume: 91 Pages: 367-377

    • NAID

      130007991404

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 学校外での余暇読書の重要性 ―読書の効用と動機づけの観点から2024

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      第26回日本学校図書館学会 学校図書館フォーラム
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語長文自然文章による読書からの偶発的語彙学習についての予備的検討2023

    • Author(s)
      猪原敬介・上田紋佳
    • Organizer
      日本認知科学会第40回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 作文スキルと語彙力・読解力の相互的関係における発達的変化の検討:小学生を対象とした縦断調査2023

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本の児童・生徒における語彙力・読解力の個人差と読書時間との関連についての縦断的検討:「子どもの生活と学びに関する親子調査」に基づく検討.2023

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      日本心理学会第87回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「読書からの語彙学習」効果シミュレーションのための予備的検討2019

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      日本認知科学会第36回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 語彙についての既知-未知判断課題および多肢選択課題と読書への親近性の関連―高校生から60歳代までを対象とした大規模調査による検討―2019

    • Author(s)
      猪原敬介・松尾千佳・古屋美樹
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi