• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reanalyzing Western African Art in the Colonial Era through Brass Statues and Their Cultures

Research Project

Project/Area Number 19K12977
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionSeinan Gakuin University (2020-2021)
The University of Tokyo (2019)

Principal Investigator

YANAGISAWA FUMIAKI  西南学院大学, 国際文化学部, 講師 (10725732)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsアフリカ / ベナン / アフリカ美術 / 植民地文化 / ツーリストアート / フランス植民地主義 / 宣教師 / 真鍮 / アボメイ / 宣教 / 芸術学 / 植民地 / フランス
Outline of Research at the Start

本研究は、ダオメ(現ベナン共和国)における真鍮製彫像の製作及び受容の歴史について、フランス及び現地の文字・映像資料及びポルトノヴォ、コトヌーでの現地調査を介して分析し、彫像の製作過程、様式伝播及び受容・販売形態を明らかにする。この作業を通じ、植民地状況下における創造的契機の解明及び材料・技術面での流通過程を探るだけでなく、民衆芸術家らの想像力と様式化された身体表現に新たな植民地文化の誕生を家父長主義的に看過した植民者側のロジックを探ることを目的としている。また、隣接するギニア湾沿岸地域及びフォン人の造形文化も視野に入れ、植民地支配と西アフリカにおける造形文化の伝播及び技術混淆の解明を目的する。

Outline of Final Research Achievements

It became clear that the brass statues which had been produced around Abomey carry on the tradition of Dahomey court culture, whereas they had also experienced major changes in terms of technique and style, as well as in terms of acceptance inside and outside Dahomey, by the lost-wax casting introduced in the country during the colonization. Although it is difficult to determine the route of introduction of the lost-wax casting, it is certain that these statues functioned as souvenirs to please travelers, colonials and specialists such as missionary or ethnographer, that colonials and “animateurs” concerned considerably the control of manufacture and of distribution, and that these were produced for Dahomean public as a new art of sculpture to decorate Asen. So these statues can be positioned as an important sculpture culture in West Africa that tells the French colonial domination and the constant creation in it.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、1)ダオメにおける失蝋法による真鍮製彫像の歴史を、20世紀初頭の植民地的状況における文化の生成・流通・変容という観点から明らかにし、2)西アフリカを含むアフリカ諸地域の造形物の製作・販売・流通に関する諸問題を対話的・相補的な仕方で分析した。アフリカ由来の「アート」のプロモーションをめぐり、研究側の分析と企業側の経験や知見とを共有することで、アフリカと「アート」に関する新たな主題の開拓、さらに企業と研究との新たな協力可能性を提示することができた。

Report

(4 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ニグロ芸術と黒人芸術2020

    • Author(s)
      柳沢史明
    • Journal Title

      arts (民族藝術学会会誌)

      Volume: 36 Pages: 22-25

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 《アール・ネーグル》の黄昏 ヴァルデマール・ジョルジュがみたアフリカ彫刻とモダニズムの行く末2021

    • Author(s)
      柳沢 史明
    • Organizer
      日仏美術学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 植民地状況下のアート――ダオメ王国文化とツーリストアート2019

    • Author(s)
      柳沢史明
    • Organizer
      科研費シンポジウム「アフリカからアートを売り込む――研究と企業の活動から考える現状と展望」
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] アフリカからアートを売り込む 企業×研究2021

    • Author(s)
      柳沢史明、緒方しらべ
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      水声社
    • ISBN
      9784801005822
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi