• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Music Activities in Omi Mission launched by W. M. Vories: A Musicological Case Study on liberal arts in Japan

Research Project

Project/Area Number 19K12988
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionOchanomizu University

Principal Investigator

SAITO Noriko  お茶の水女子大学, 基幹研究院, 基幹研究院研究員 (60769735)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
KeywordsW. M. ヴォーリズ / 音楽 / リベラル・アーツ / 教養 / O. ミーズナー
Outline of Research at the Start

ヴォーリズが教育活動をはじめとする様々なとり組みのなかで音楽を「教養ある人格を造る」ものとして位置づけていた背景には、コロラド・カレッジで受けたリベラルアーツ教育や、YMCAの活動を通して音楽の「人間性を涵養する」効用や音楽による団結力を実感した経験が考えられる。
ヴォーリズが日本で手がけた教育活動は、幼児、青年、成人と幅広い年齢の日本人に対してなされた。ヴォーリズによる諸活動にみる音楽、その背景として考えられるヴォーリズ自身の音楽経験、日米の教育や文化をめぐる動向への興味・関心について調査をすすめ、音楽(文化)が生活や教育と重なり合うところを考察する。

Outline of Final Research Achievements

This study aims to propose how W. M. Vories cultivate Japanese people through music. Vories came to Japan as an English teacher from United States. A few years later, he resigned from public school, and launched Omi Mission. Omi Mission, later Omi Brotherhood Ltd. planned various educational activities, such as nursery, kindergarten, summer schools, school in factory, and so on.
Three surveys consist of this investigation: (a) music practices in various activities recorded primary resources, (b) reports on various activities to abroad and in Japan, and (c) Vories’s experiments in the United States and concern for educational movements in the United State and Japan.
This research achieved two significant results: (1) reports to abroad on contemporary innovative educational practices in Japan, and (2) educational proposals at some Japanese suggestions, especially HITOTSUYANAGI Makiko, Vories's wife.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ヴォーリズの周囲には、自身の目でアメリカを見た経験のある日本人もいたことが具体的に明らかとなった。日本人の動向も視野に洋楽受容そのものを捉え直すことに学術的意義がある。
ヴォーリズが日本の家庭向けに販売した米国の小型ピアノ(ミーズナー・ピアノ)は、米国の音楽科成立時に郊外の小規模校でも音楽教育を実現するべく考案され、音楽教育会議で発表された教育楽器であることが明らかとなった。そこを起点に約1世紀の歴史ある米国の「グループ・ピアノ」(とくに大学で音楽を専攻しない学生を対象に開講される授業科目)を調査へと発展させ、日本の大学における教養教育や社会教育に活かすことに社会的意義がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 音楽の文脈からみるヴォーリズ建築:コロラド・カレッジでの学生生活に着目して2022

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Journal Title

      お茶の水音楽論集

      Volume: 23 Pages: 69-79

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] W. M. ヴォーリズが日本の家庭向けに販売した学校教育用ミーズナー製ピアノ:米国と日本の広告比較から2021

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Journal Title

      大正イマジュリィ

      Volume: 16

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 20世紀前半の米国音楽科教育におけるピアノの一斉指導――O. ミーズナーの教則本『メロディ・ウェイ』(1924)による音楽の総合的指導2021

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Journal Title

      人間文化創成科学論叢

      Volume: 23 Pages: 131-139

    • NAID

      120007170488

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] W. M. ヴォーリズが輸入したミーズナー製ピアノ考案の背景――20世紀初頭のアメリカ音楽科成立期と器楽の導入2021

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 50(2) Pages: 1-12

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] W. M. ヴォーリズの設計した駒井家住宅をめぐる音楽:女学校出身者駒井静江(1890~1973)の音楽実践2020

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Journal Title

      音楽

      Volume: 65(2) Pages: 137-153

    • NAID

      130007998983

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 近江ミッションの音楽・教育活動構想―両洋中学校の視察(1927)に着目して2023

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Organizer
      日本音楽学会第74回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 近江ミッションの音楽活動―日本人の参画に注目してー2022

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Organizer
      日本音楽学会第73回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Role of Literacy in Popularization of Music in Japan: Contribution of a Publishing House to the Diffusion of Pianos in the First Half of the 20th Century in the United States and Japan2021

    • Author(s)
      SAITO Noriko
    • Organizer
      Oxford Symposium on the History of Music Education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] W. M. ヴォーリズが日本の家庭向けに販売した学校教育用ミーズナー製ピアノ――日米の広告比較から2020

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Organizer
      大正イマジュリィ学会第17回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 近江セールズで販売されたミーズナー・ピアノ:ヴォーリズの諸活動における音楽を読みとく手がかりとして2019

    • Author(s)
      齊藤紀子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第50回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi