The "Empty Place" in Coexistence Spaces. The Aesthetics and Politics of Voices in Contemporary Theatre
Project/Area Number |
19K12994
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
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Research Institution | The University of Tokyo (2022) Tokyo National University of Fine Arts and Music (2019-2021) |
Principal Investigator |
Harigai Mariko 東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (00793241)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 演劇学 / 声 / 民主主義 / ポストドラマ演劇 / コロス / ルネ・ポレシュ / クリストフ・マルターラー / ドイツ演劇 / 演劇 / 身体 / 喜劇 / 他者 / 自由 / 共同体 / 共存在 / 音楽劇 / 歌声 / 女性 / 空間 / 政治哲学 / 空間性 / 空なる場所 / 政治的なもの |
Outline of Research at the Start |
「声」は古来より、人物を表象するものとして政治に不可欠な要素とされ、西洋近代演劇もその発想を受け継いだが、政治哲学者C・ルフォールの指摘によれば、王の死を迎えた民主主義時代以降、権力の場はもはや一人の人物の身体によっては表象され得ない「空なる場所」となった。そこで本研究では、人物表象のメディウムとしての「声」ではなく、聴覚的共存空間を生成する「声」の「空間性」に着目し、「空なる場所」として立ち現れる「声」の空間が範例的に演出された日欧現代演劇の例を分析することにより、「声」という現象における美学的観点と政治哲学的観点を接続し直すことをめざす。
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Outline of Final Research Achievements |
According to the political philosopher C. Lefort, after the king, whose body represented the center of political power, was beheaded in the French Revolution, the place of power in democracy became "empty." My research combined an aesthetic perspective and a political-philosophical one through an analysis of voices in contemporary theatre which form spaces acoustically shared among speakers/singers and listeners. In such spaces, the manifestation of a political "empty place" can be found. To this end, exemplary performance were engaged in which the collective voicing of the chorus plays an important role and the relationships within the chorus, as well as the relationships between the chorus, each individual on stage, and the audience, were analysed. A central finding is that the voices truly relevant to democracy do not unite the individuals who are gathered in the "empty place", but rather make the differences between them perceptible.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
常に日常生活の根底にありながらもそこに可視化されることのない「声」の政治性を、非日常的で特異な「声」を聴かせる現代演劇の例を手掛かりに解明し、それを通して、現在制度化されている民主主義の概念に新たな角度から光をあてた。またその際、あいだの現象としての「声」を手がかりに政治哲学的観点と美学的観点を接続し、これまで曖昧な比喩として捉えられることが多かった政治の「声」を、身体をそなえた具体的な現象として捉え直した。
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Report
(5 results)
Research Products
(12 results)