• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The "Empty Place" in Coexistence Spaces. The Aesthetics and Politics of Voices in Contemporary Theatre

Research Project

Project/Area Number 19K12994
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionThe University of Tokyo (2022)
Tokyo National University of Fine Arts and Music (2019-2021)

Principal Investigator

Harigai Mariko  東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (00793241)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords演劇学 / 声 / 民主主義 / ポストドラマ演劇 / コロス / ルネ・ポレシュ / クリストフ・マルターラー / ドイツ演劇 / 演劇 / 身体 / 喜劇 / 他者 / 自由 / 共同体 / 共存在 / 音楽劇 / 歌声 / 女性 / 空間 / 政治哲学 / 空間性 / 空なる場所 / 政治的なもの
Outline of Research at the Start

「声」は古来より、人物を表象するものとして政治に不可欠な要素とされ、西洋近代演劇もその発想を受け継いだが、政治哲学者C・ルフォールの指摘によれば、王の死を迎えた民主主義時代以降、権力の場はもはや一人の人物の身体によっては表象され得ない「空なる場所」となった。そこで本研究では、人物表象のメディウムとしての「声」ではなく、聴覚的共存空間を生成する「声」の「空間性」に着目し、「空なる場所」として立ち現れる「声」の空間が範例的に演出された日欧現代演劇の例を分析することにより、「声」という現象における美学的観点と政治哲学的観点を接続し直すことをめざす。

Outline of Final Research Achievements

According to the political philosopher C. Lefort, after the king, whose body represented the center of political power, was beheaded in the French Revolution, the place of power in democracy became "empty." My research combined an aesthetic perspective and a political-philosophical one through an analysis of voices in contemporary theatre which form spaces acoustically shared among speakers/singers and listeners. In such spaces, the manifestation of a political "empty place" can be found. To this end, exemplary performance were engaged in which the collective voicing of the chorus plays an important role and the relationships within the chorus, as well as the relationships between the chorus, each individual on stage, and the audience, were analysed. A central finding is that the voices truly relevant to democracy do not unite the individuals who are gathered in the "empty place", but rather make the differences between them perceptible.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

常に日常生活の根底にありながらもそこに可視化されることのない「声」の政治性を、非日常的で特異な「声」を聴かせる現代演劇の例を手掛かりに解明し、それを通して、現在制度化されている民主主義の概念に新たな角度から光をあてた。またその際、あいだの現象としての「声」を手がかりに政治哲学的観点と美学的観点を接続し、これまで曖昧な比喩として捉えられることが多かった政治の「声」を、身体をそなえた具体的な現象として捉え直した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 差異によって共にあること ――ルネ・ポレシュの喜劇『コロス,ひどく道を誤る』に現れる身体的齟齬――2023

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      日吉紀要 ドイツ語学・文学

      Volume: 63 Pages: 1-19

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 代議制民主主義の感性的「技術」ーークリストフ・マルターラー『ゼロ時あるいは奉仕の技術』における潜在的反省の集合体2023

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      ドイツ研究

      Volume: 57 Pages: 33-39

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 《共に》について/から離れて ー ジャン=リュック・ナンシーにおける複数の変異と沈黙2020

    • Author(s)
      ヴェルナー・ハーマッハー/針貝真理子(訳)/西尾宇広(訳)
    • Journal Title

      多様体

      Volume: 2 Pages: 273-337

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 私は言葉もない2020

    • Author(s)
      ジャン=リュック・ナンシー/針貝真理子(訳)/西尾宇広(訳)
    • Journal Title

      多様体

      Volume: 2 Pages: 347-353

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 《共に》について/から離れて 訳者解題2020

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Journal Title

      多様体

      Volume: 2 Pages: 338-346

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 言語、身体、主体 ―― 喜劇と悲劇のはざまのルネ・ポレシュ演劇[ゲラルト・ジークムント]2019

    • Author(s)
      針貝真理子(訳)、ゲラルト・ジークムント(著)
    • Journal Title

      『慶應義塾大学日吉紀要ドイツ語学・文学』(慶應義塾大学出版会)

      Volume: 第59号 Pages: 107-131

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 代議制民主主義の感性的「技術」ーークリストフ・マルターラー『ゼロ時あるいは奉仕の技術』における笑いと歌の共同体2022

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      日本ドイツ学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Brecht zum Verkauf! Verfremdung musikalischen "Rauschgifts" in Brecht Seller von Chiten2019

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      16. International Brecht Society Symposium
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mischen sich Kuenstler und Neoliberale? Frage nach der Liebe im Theaterstueck Kill your Darlings von Rene Pollesch2019

    • Author(s)
      針貝真理子
    • Organizer
      Asiatische Germanistentagung 2019 in Sapporo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] モノと媒体の人文学2022

    • Author(s)
      縄田 雄二
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000253284
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] つながれ!ベートーヴェン コロナ禍に向き合いながら駆け抜けた、藝大・ベートーヴェン生誕250年記念イヤーの記録2021

    • Author(s)
      東京藝術大学演奏藝術センター (企画・編集)
    • Total Pages
      95
    • Publisher
      東京藝術大学出版会
    • ISBN
      9784904049716
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 文化を問い直す(担当章:第七章 罅割れる憧憬ークリストフ・マルターラー演出《美しき水車小屋の娘》における歌う主体の複数化と家父長制的文化への抵抗)2021

    • Author(s)
      平田 栄一朗、針貝 真理子、北川 千香子(編著者)
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      彩流社
    • ISBN
      9784779127212
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi