Project/Area Number |
19K12995
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
|
Research Institution | Musashino Academia Musicae |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
|
Budget Amount *help |
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | バレエ / パリ・オペラ座 / 伴奏者 / 歴史 / フランス / 芸術文化 / 19世紀 / 演奏者 / 音楽社会学 / 表象文化論 / 社会的地位 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、19世紀初頭から20世紀半ばまでのパリ・オペラ座におけるバレエの稽古伴奏者のデータベース構築と、構築したデータの分析を通したバレエ伴奏者の職務に関する条件、および伴奏を行う楽器や人物が変化した過程とその諸要因の解明を目的とする。 そこで、当該の期間にオペラ座でバレエの稽古伴奏に従事した人物の雇用契約書や給与の支払い記録、および伴奏者用譜面の精査を通して、バレエ伴奏者という職業の歴史的背景を明らかにし、業務内容などに関する変遷が当該時期のフランスにおけるバレエ音楽のあり方とどのように関連し影響を受けたのか、音楽社会史および美学的文脈に位置付ける。
|
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the detailed information of individuals who were involved in ballet rehearsal accompaniment at the Paris Opera House for over a century, from 1807 to 1939. The aim was to elucidate the process of changes in the roles and responsibilities of ballet accompanists and the societal and aesthetic factors involved in these transitions through analysis. As a result of this research, three papers were published, two oral presentations were given at academic conferences, and a monograph summarizing the research was authored. The monograph received media coverage, including an article in newspapers, and a second edition was decided within four months of its release. Additionally, a series of articles related to the research topic has been published on web media since 2021, with a total of 24 instalments as of the present.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究課題は、従来の芸術学研究の枠組みを大きく超えた学際的な視点から、これまでは研究対象として周縁的な位置付けにあった劇場の「裏方」に着目した点と、その「裏方」に属するバレエ伴奏者の歴史を明らかにした点に、最大の学術的意義があるといえる。また、研究の総括として上梓した単著は、音楽・舞踊芸術分野のみならず、フランス文学や社会学など他分野の研究者、また一般の読者を含む幅広い層から支持を得ており、発売開始から4ヶ月で重版が決定した。
|