• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The professionalization of ballet accompanists and the change of instruments at the Paris Opera House (1807-1939)

Research Project

Project/Area Number 19K12995
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionMusashino Academia Musicae

Principal Investigator

Sakata-Nagai Tamamo  武蔵野音楽大学, 音楽学部, 講師 (80836940)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsバレエ / パリ・オペラ座 / 伴奏者 / 歴史 / フランス / 芸術文化 / 19世紀 / 演奏者 / 音楽社会学 / 表象文化論 / 社会的地位
Outline of Research at the Start

本研究は、19世紀初頭から20世紀半ばまでのパリ・オペラ座におけるバレエの稽古伴奏者のデータベース構築と、構築したデータの分析を通したバレエ伴奏者の職務に関する条件、および伴奏を行う楽器や人物が変化した過程とその諸要因の解明を目的とする。
そこで、当該の期間にオペラ座でバレエの稽古伴奏に従事した人物の雇用契約書や給与の支払い記録、および伴奏者用譜面の精査を通して、バレエ伴奏者という職業の歴史的背景を明らかにし、業務内容などに関する変遷が当該時期のフランスにおけるバレエ音楽のあり方とどのように関連し影響を受けたのか、音楽社会史および美学的文脈に位置付ける。

Outline of Final Research Achievements

This study examined the detailed information of individuals who were involved in ballet rehearsal accompaniment at the Paris Opera House for over a century, from 1807 to 1939. The aim was to elucidate the process of changes in the roles and responsibilities of ballet accompanists and the societal and aesthetic factors involved in these transitions through analysis. As a result of this research, three papers were published, two oral presentations were given at academic conferences, and a monograph summarizing the research was authored. The monograph received media coverage, including an article in newspapers, and a second edition was decided within four months of its release. Additionally, a series of articles related to the research topic has been published on web media since 2021, with a total of 24 instalments as of the present.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題は、従来の芸術学研究の枠組みを大きく超えた学際的な視点から、これまでは研究対象として周縁的な位置付けにあった劇場の「裏方」に着目した点と、その「裏方」に属するバレエ伴奏者の歴史を明らかにした点に、最大の学術的意義があるといえる。また、研究の総括として上梓した単著は、音楽・舞踊芸術分野のみならず、フランス文学や社会学など他分野の研究者、また一般の読者を含む幅広い層から支持を得ており、発売開始から4ヶ月で重版が決定した。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2020 2019 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 1860年代のパリにおける日本人のバレエ観劇--文久遣欧使節団およびパリ約定使節団の場合--2023

    • Author(s)
      永井玉藻
    • Journal Title

      哲學

      Volume: 151 Pages: 163-182

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 19 世紀末のパリ・オペラ座における「ピアノのレペティトゥール」: 上演レパートリーとの関連から2023

    • Author(s)
      永井玉藻
    • Journal Title

      武蔵野音楽大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 49-67

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] バレエ楽曲における弦楽器独奏――《ジゼル》第2 幕とクレティアン・ユランの場合――2022

    • Author(s)
      永井玉藻
    • Journal Title

      武蔵野音楽大学研究紀要

      Volume: 53 Pages: 45-62

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ミシェル・サン=レオン著『ダンスの練習帳』―19 世紀前半のクラスレッスン用音楽に見られる特徴―2019

    • Author(s)
      永井玉藻
    • Journal Title

      武蔵野音楽大学研究紀要

      Volume: 50 Pages: 25-41

    • NAID

      120006600122

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 19 世紀末のパリ・オペラ座におけるバレエの衰退 ――劇場運営規則および上演レパートリーの変遷から見る背景――2022

    • Author(s)
      永井玉藻
    • Organizer
      日本音楽学会第73回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] バレエの稽古伴奏における楽器の変遷 --19世紀後半のパリ・オペラ座の場合--2020

    • Author(s)
      永井玉藻
    • Organizer
      日本音楽学会第71回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] バレエ伴奏者の歴史 19世紀パリ・オペラ座と現代、舞台裏で働く人々2023

    • Author(s)
      永井玉藻
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276250345
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] 【マニアックすぎる】パリ・オペラ座ヒストリー〈第1回〉

    • URL

      https://balletchannel.jp/15358

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 【マニアックすぎる】パリ・オペラ座ヒストリー〈第2回〉

    • URL

      https://balletchannel.jp/16308

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 【マニアックすぎる】パリ・オペラ座ヒストリー〈第3回〉

    • URL

      https://balletchannel.jp/17165

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 【マニアックすぎる】パリ・オペラ座ヒストリー〈第4回〉

    • URL

      https://balletchannel.jp/17831

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 【マニアックすぎる】パリ・オペラ座ヒストリー〈第5回〉

    • URL

      https://balletchannel.jp/18307

    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi