Research and pedagogy in the history of quantum statistical mechanics
Project/Area Number |
19K13045
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 01080:Sociology of science, history of science and technology-related
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Research Institution | Meiji University |
Principal Investigator |
Inaba Hajime 明治大学, 政治経済学部, 専任准教授 (00793093)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 物理学史 / 統計力学 / 分配関数 / ダーウィン / ファウラー / プランク / トルマン / ボルツマン / 科学史 / フォン・ノイマン / 状態和 / アインシュタイン / 原子論 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,近年の科学史研究で中心的なテーマである研究と教育の相互作用を,量子統計力学と呼ばれる物理学の一分野の歴史を検討することで例示するものである.とくに,教科書という媒体を,理論体系の変化とその普及をあらわす歴史的対象として重視する.その際,状態和と呼ばれる計算テクニックの導入による教科書の変化を中心的に検討する.これにより,量子統計力学の理論体系の形成過程の記述を与えるとともに,教科書の執筆が知識体系の変化をともなうきわめて創造的な営みであったこと,また教科書が学生のみならず専門家にとっても有用なリソースであったことを示す.
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Outline of Final Research Achievements |
Quantum statistical mechanics is a field of physics that aims to understand the properties of macroscopic matter governed by thermodynamics as statistical properties of large groups of microscopic electrons or molecules governed by quantum theory. This study aimed to understand the development process of this field from the early to mid-20th century, particularly from the perspective of the interaction between research and education. As a result, it revealed the process by which calculation methods (such as partition functions) developed at the research level were incorporated into textbooks, which in turn became a reference source for further research.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
研究と教育の相互作用は近年の科学史で話題となるテーマであり,その相互作用が観察される場としてしばしば教科書が注目される.本研究によれば,教科書という媒体は,既存の成果を整理して論理的に分かりやすくまとめるだけのものではなく,それに続く研究者たちにとってのマニュアルとして,さらなる研究の源となる.それゆえ,研究だけでなく,教科書の執筆という教育にかかわる事柄にも,十分な意義が認められて然るべきである.本研究ではそのことを,量子統計力学の発展という事例に即して明らかにした.
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)
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[Book] 統計力学の形成2021
Author(s)
稲葉 肇
Total Pages
378
Publisher
名古屋大学出版会
ISBN
9784815810368
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