Crosslinguistic and theoretical research on sound symbolism: A perspective from child language acquisition
Project/Area Number |
19K13164
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02060:Linguistics-related
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Research Institution | Kansai University (2021-2022) Meikai University (2019-2020) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 音声学 / 音韻論 / 音象徴 / 日本語 / 英語 / 中国語 / 韓国語 / 母語獲得 / 理論言語学 / 両唇音 / 実験言語学 |
Outline of Research at the Start |
多くの言語において、子どもが子音を獲得する順序には共通点が多い。例えば、両唇音([p, m]など)は比較的獲得が早いが、[s]などの摩擦音は調音方法が難しいため、獲得が遅い。本研究では、音象徴(音が意味やイメージを持つという現象)の観点から、獲得の早い子音は「赤ちゃん」のイメージを持ち、獲得の遅い子音は「大人」のイメージを持つという仮説を立てる。そして、それらの音象徴的つながりが日本語、英語、中国語、韓国語において共通して観察されるかどうか実験的に検証する。
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Outline of Final Research Achievements |
The present study experimentally examined whether the images of 'soft' and 'cute' associated with babyishness are evoked by names containing bilabial consonants in four languages (Japanese, English, Chinese and Korean). The results showed that the degree of such sound symbolic associations differed among the four languages. In addition, when it tested through experiments whether the phonological/morphological features appearing in child-directed words are appropriate for the names of baby diapers, only some of the hypotheses were supported.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、子どもの母語獲得の傾向に基づいた音象徴に関する仮説を検証した。従来の音象徴研究では音声学的理由以外によって生じる音象徴的つながりは存在するのかどうかについて十分検証されてこなかったという点で、学術的意義があった。また、社会的意義として、赤ちゃん用オムツの名前にふさわしい特徴を実験的に検証したことにより、本研究成果が商品の名付けに活用されることが期待できる。
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Report
(5 results)
Research Products
(42 results)