Project/Area Number |
19K13181
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02060:Linguistics-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
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Keywords | 言語情報と感覚情報の連合 / 指示対象 / 感覚間協応 / 連合学習 / 象徴 / 二重符号化理論 / 身体性 / 身体知 / 連合 / 恣意性 / 多感覚 / 言語心理学 / 触覚情報 / 味覚情報 / 語と感覚情報の連合 / 新奇語 / 感覚情報 |
Outline of Research at the Start |
本研究は,新奇語が触覚情報,嗅覚情報,味覚情報と連合する際のメカニズムを実験によって包括的に明らかにする。先行研究は,新奇語が視覚情報と連合する時の方が,聴覚情報と連合する時よりも連合の記憶成績が良いことを明らかにしてきた。一方で,新奇語が他の感覚情報である触覚情報,嗅覚情報,味覚情報と連合するメカニズムについては検証されておらず,不明瞭なままであった。本研究は,言語学,心理学等が関わる文理融合研究である点,語の意味形成の根幹となるメカニズムを明らかにできる点,に学術的独自性と創造性がある。
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Outline of Final Research Achievements |
The aim of this research project was to examine connections between linguistic and perceptual features. We conducted online and offline studies. In this research, we found the following results. First, memory performances of linguistic features could be linked to perceptual and emotional evaluations to perceptual stimuli associated with the linguistic features. Second, results showed that recognition and retrieval speeds to an associative condition of a word and picture were faster than those to an associative condition of a word and definition in a second language. Third, vowels and consonants in linguistic features affect perceptual and emotional imageries from the linguistic features.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は,言語情報と連合した感覚情報の評価が言語情報の記憶成績と関連することや,言語情報と指示対象を連合学習する際に,言語情報と字義的定義の連合学習よりも,言語情報と指示対象となる感覚情報の連合学習の方が,言語情報から指示対象を思い出すスピードが速いこと,などを明らかにしたことによって,言語心理学における大きな理論の一つである二重符号化理論の発展に貢献できた点にある。本研究の社会的意義は,教科書や視聴覚教材を用いた教育だけでなく,視聴覚以外の感覚刺激も積極的に取り入れた体験的教育の重要性を示唆している点にある。
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