• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Logbook for Tandem Learning

Research Project

Project/Area Number 19K13236
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Wakisaka Masako  九州大学, 留学生センター, 准教授 (90750662)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
KeywordsEタンデム / 学習者オートノミー / 学習ログ / 相互学習 / ポートフォリオ / 日本語学習 / ドイツ語学習 / 学習者同士の学び合い / 学習者ポートフォリオ / タンデム学習 / 言語学習アドバイジング / 協働学習 / CEFR / eTandem / CMC
Outline of Research at the Start

タンデム学習とは異なる母語を話す2人がペアになり、互恵性と学習者オートノミーの原則の下で互いの言語を学び合うという学習形態のことである。近年、タンデム学習の実践・研究はグローバル化の進展による国際人口移動の増加とIT技術の進展を背景に多様化し、様々な国々で広まっている。しかし、現状では学習者が二人だけで学習を進めるのは難しいと言われており、タンデム学習を効果的に行うためには振り返りを促すことが重要とされている。そこで、本研究ではタンデム学習での振り返りを促すためのLog Bookというツールを開発することを目的する。最終的に、開発したLog Bookはホームページ上に公開する予定である。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop a Logbook to enhance the effectiveness of tandem learning, a method in which two speakers of different languages learn each other's language and culture based on the principles of reciprocity and learner autonomy. As a result of this research, we developed a Logbook app for tandem learning that can be used in Japanese, German, and English. Furthermore, we implemented this Logbook app in a German-Japanese e-tandem practice and described how it deepened learners' reflection on their learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

タンデム学習は1960年代後半からヨーロッパを中心に実践され、1990年以降のグローバル化の加速とIT技術の進歩によるCMCの日常化を背景に発展し、近年日本を含む様々な国で広がっている。タンデム学習には様々な学習上の効果があることが明らかにされているが、学習者2人が長期間に渡り効果的に学習を進めるためには、適切なサポートシステムの構築が必要である。本研究はその鍵となるリフレクションを促すためのLogbookを開発し、その効果を検証したという点で意義がある。このLogbookの使用により、今後タンデム学習を行う学習者がより効果的に学習を進めることが可能となると思われる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Remarks (3 results)

  • [Int'l Joint Research] ハノーファー大学(ドイツ)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] Leibniz University Hannover(ドイツ)

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Leibniz Universitaet Hannover(ドイツ)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] The significance of tandem learning in a Japanese university2020

    • Author(s)
      Wakisaka, M., Hayashi, T., Kitagawa, N., Wolanski, B., Harada, K., & Cai, Z.
    • Journal Title

      JASAL Journal

      Volume: 1 Pages: 104-128

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] How can a logbook app in eTandem promote learner reflection2022

    • Author(s)
      Masako Wakisaka
    • Organizer
      JALT 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タンデム学習による外国語の実践的コミュニケーション活動の魅力とサポート体制2022

    • Author(s)
      脇坂 真彩子
    • Organizer
      神戸大学国際文化学研究推進インスティテュート(Promis)主催セミナー
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Learners’ Development through Language Learning Advising in Face-to-face Tandem Learning2021

    • Author(s)
      Wakisaka, M.
    • Organizer
      Independent Learning Association Conference 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 言語学習アドバイジングの理論と実践事例2021

    • Author(s)
      脇坂 真彩子
    • Organizer
      言語学習アドバイジング講演会・ワークショップ
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] The Tandem Learning Program in Kyushu University: Recent outcomes and future challenges2019

    • Author(s)
      Keisuke Harada, Natsuko Kitagawa, Bartosz Wolanski, Masako Wakisaka
    • Organizer
      The Japan Association for Self-Access Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] タンデム学習のガイドライン

    • URL

      https://isc.kyushu-u.ac.jp/center/tandem/index.html

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] Logbook for Tandem

    • URL

      https://tandem-log.jugaa.jp

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Remarks] タンデム学習のガイドライン

    • URL

      https://isc.kyushu-u.ac.jp/center/tandem/about.html

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi