• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on second language learning and learners' perception of self, others, and the world

Research Project

Project/Area Number 19K13244
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University (2022)
Hosei University (2020-2021)
Waseda University (2019)

Principal Investigator

Lee Jiwon  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (30802128)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsナラティブ / アイデンティティ / コンテクスト / クロノトポス / 移動 / 表象 / フレーム / 一貫性 / 第二言語習得 / 談話分析 / 言語と思考 / 言語相対性
Outline of Research at the Start

本研究では、第二言語学習が学習者の自己および自己に関わる物事の認識の仕方にいかに関わるかを明らかにすることを目的とする。日本語学習者のナラティブを2年にかけて収集・分析し、語りにおいて繰り返し現れる人、物、出来事を、そこに用いられる言語的リソースの変化と、それらの表象の仕方の結びつきに注目して縦断的に分析する。本研究では、言語学習とそれに伴う認識の変容の問題に実証的にアプローチすることにより、言語、言語学習、言語と思考の問題に関する関連諸分野の知見の統合を図ると共に、言語学習そのものの意義に重点を置く新たな第二言語教育を構想するための理論的基盤を提示することを試みる。

Outline of Final Research Achievements

By longitudinally analyzing the narratives of learners of Japanese, this research provides a theoretical and methodological framework for addressing the problem of second language learning and learners' perception of self, others, and the world. The research findings can be summarized in the following two points:
(1) By utilizing the concept of "chronotope," the research clarifies the process through which the narrator's identity is presented and constructed within interactive narrative practices.
(2) By comparing narratives in both the learners' first language (L1) and second language (L2) concerning the same experience, the research demonstrates that the representations of experience in narratives are contingently organized in an indexical relationship with the context of narration, rather than directly reflecting objective reality.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、語りの内容分析に偏重してきた従来の日本語教育の質的研究に対して、それが有する認識論的・方法論的限界を指摘し、人々の語りを、語り手と聞き手の間で行われる相互行為として、語り手が自己とアイデンティティを呈示・構築し、世界を意味づける実践的行為として理解する視点を提示した点で学術的意義を有する。また、クロノトポスの概念を用いた場所と移動の語りと語り手のアイデンティティに関する分析は、移動が常態化しつつある現代社会を生きる人々の生をより深く理解するための視点を示した点で社会的意義を有する。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2023

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 移動の語りと自己アイデンティティ:空間・時間・人間像のクロノトポス的表象に注目して2023

    • Author(s)
      李址遠
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 26

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 第二言語話者の語りをいかに分析するか:母語での語りとの比較を通して2023

    • Author(s)
      李址遠
    • Organizer
      社会言語科学会第47回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] どの言語で経験を語るか:母語と第二言語による語りにおける表象の違いに注目して2023

    • Author(s)
      李址遠
    • Organizer
      日本語教育学会2023年度春季大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi