• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practice of Academic Literacy Training Using Flipped Learning in Japanese Language Education

Research Project

Project/Area Number 19K13247
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

FURUKAWA TOMOKI  関西大学, 国際部, 教授 (60614617)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords反転授業 / 予習講義動画 / アカデミックリテラシー / 高次能力学習型 / 学習支援システム / 学習管理システム / eラーニング
Outline of Research at the Start

本研究の目的は未だ研究が進んでいない日本語教育における「高次能力学習型」の反転授業の有効性の検証である。
日本語教育における反転授業に関する先行研究では主に初級から上級の学習者を対象に文法教育等での完全習得学習型反転授業が行われ、その効果検証もされているが、高次能力学習型の反転授業の実践及び効果検証はほとんどされていないのが現状である。そこで本研究では、高次能力学習型反転授業の実践を行い、その実践で得られたデータを基に学習成果分析、学習者特性分析を行うことによって、その有効性の検証を行う。
本研究による分析結果は日本語教育の分野だけでなく、外国語教育にも貢献でき、有益な指標となることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

The flipped learning approach was implemented in a class for international students to develop academic presentation skills, and the effectiveness of this approach was verified. As a result, there was no difference in the CEFR-A level of academic can-do statements, but the flipped classroom implementation class achieved significantly higher results in the B/C level and overall average. The analysis of the viewing rate of the pre-lesson videos showed that the viewing rate for content related to prior knowledge was low, while the viewing rate for content related to higher-order skills and academic skills was high. There was a high negative correlation between video length and viewing rate, and it was confirmed that the viewing rate dropped significantly after 9 and 15 minutes. The learners generally evaluated the pre-lesson videos and the flipped classroom format positively, suggesting the effectiveness of the flipped learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、第一に、日本語教育の分野ではほぼ未開拓である高次能力学習型反転授業の有効性を検証したことである。知識・スキルの獲得を予習動画において学習し、運用面の練習及び振り返り、教員によるフィードバックを授業時間に行うという授業形態は機能しており、高次能力学習型の反転授業の有効性が示唆された。それらは、高次能力養成を行う日本語教育の効果を高め、学習者に多様なスキルを身に付けさせることで、学術的にも社会的にも大きな意義を持つと考える。また、高次能力を養うための具体的なカリキュラムや教材の開発に寄与する成果を出すことができたと思われる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語教育における高次能力学習型反転授業の実践-アカデミック・リテラシー養成科目における試み―2024

    • Author(s)
      古川智樹
    • Journal Title

      ポスト・コロナ時代の留学生教育:関西大学留学生別科の挑戦と展望

      Volume: なし Pages: 125-139

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 第2章 人材育成志向のビジネス日本語教育2023

    • Author(s)
      古川智樹
    • Journal Title

      池田佳子編著『ポスト・コロナ禍時代のグローバル人材育成―大学の国際教育のパラダイムシフト』

      Volume: 0 Pages: 27-38

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] これからの日本語教育のあり方:留学生の就職支援・地域との連携2024

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      令和5年度日本語教育推進会議
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] ノートテイキングのトレーニングが学習者のノートに与えた影響2023

    • Author(s)
      毛利貴美, 古川智樹, 中井好男, 寅丸真澄
    • Organizer
      2023年度日本語教育支援システム研究会国際大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 音声解析アプリを用いた日本語学習者のディスカッション能力育成・評価の試み2022

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      第27回 留学生教育学会・年次大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 講義理解のためのストラテジートレーニングが学習者の意識に与えた影響2022

    • Author(s)
      毛利貴美, 古川智樹
    • Organizer
      2022年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 関西大学におけるICTを活用した留学生の遠隔授業の取組2022

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      令和3年度 日本語教育推進会議(日本私立大学団体連合会)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語教育における反転授業を用いたアカデミック・リテラシー教育実践2021

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      第26回 留学生教育学会・年次大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 反転授業における予習動画に関する一考察-留学生対象日本語科目での実践を通して-2021

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      2021年度 私情協 教育イノベーション大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] With/Afterコロナ時代の言語教育(日本語教育)-対面/オンライン環境下における 反転授業実践-2021

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      第25回FDフォーラム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] SDGs×日本語教育―持続可能な社会の実現に向けた日本語教育の役割とは―(春季大会中止により秋季大会で発表)2020

    • Author(s)
      毛利貴美, 古川智樹, 寅丸真澄, 中井好男
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 言語教育(日本語教育)における反転授業実践例~対面授業で何を行うべきかの再考からのリデザイン2020

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      第25回FDフォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] SDGs×日本語教育―持続可能な社会の実現に向けた日本語教育の役割とは―2020

    • Author(s)
      毛利貴美, 古川智樹, 寅丸真澄, 中井好男
    • Organizer
      2020年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 産学連携で進める新たな国内外国人雇用のための日本語教育2019

    • Author(s)
      池田佳子, 古川智樹, 岡村アルベルト
    • Organizer
      留学生教育学会 第24回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教師・初任【就労】に対する日本語教育の専門性とは~その資質・能力, 教育内容から考える~2019

    • Author(s)
      古川智樹
    • Organizer
      令和元年度文化庁日本語教育大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] リスク社会を乗り越える大学教育のデザイン ―パンデミック下のオンライン授業をふりかえって―(「第16章 日本語教育」を執筆担当)2021

    • Author(s)
      岩﨑千晶, 久保田賢一, 小柳和喜雄, 中澤務, 久保田真弓, 石橋章市朗, 池内裕美, 脇田貴文, 倉田純一, 森田亜矢子, 三浦真琴, 山崎直樹, 植木未千子, 古川智樹, 池田佳子, 関口理久子, 若槻健, 岡田朋之, 長谷海平, 米津大吾, 柴健次
    • Publisher
      関西大学出版部
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi