• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action Research on the Unification of the Japanese Essay Writing Assessment for Intermediate Japanese Level Foreign University Students

Research Project

Project/Area Number 19K13248
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionTsukuba Gakuin University (2023)
Kwansei Gakuin University (2019-2022)

Principal Investigator

Adachi Marie  筑波学院大学, 経営情報学部, 助教 (10823867)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
KeywordsL2日本語 / ライティング評価 / オリジナリティ / 独自性 / ルーブリック / 中堅研修 / 評価研究 / 作文評価 / パフォーマンス評価 / 中級日本語 / 意見文 / 内容面の評価 / 一貫性 / 日本語教育
Outline of Research at the Start

本研究は、日本語中級レベルの学習者によって書かれた文章をデータとし「内容面」を対象に評価研究を行う。そして、文章の内容面を評価する際、どの人・言語・教育現場にも起こり得る「評価の不一致(ばらつき)」という問題解決に貢献することを研究目的とする。
現在、国内外の外国語教育における自由記述文の自動採点・評価の研究が進んでいるが、機械による自動採点では「内容面」を測ることは未だに難しい。「内容面」をテーマとして絞ることにより、別の側面からの評価研究が深められると考えている。近年パフォーマンス課題において非常に便利な評価ツールであるという認識のある「ルーブリック」も用い、学術的な調査・分析の結果を示す。

Outline of Final Research Achievements

This study was an assessment study of the writing content of intermediate Japanese language learners, using actual writing samples as data. The purpose of this study was to contribute to solving the problem of “discrepancies in assessment” that can occur in any educational setting. As a result, two important findings were obtained. First, the literature review revealed that “ assessing originality ” is a difficult task. However, the study results suggest that the evaluation of originality is not necessarily “completely contradictory or unfeasible. Second, the results of this research have led to the launch of a new research project entitled (Grant-in-Aid for Scientific Research (C)23K00643) to further deepen the research theme.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は今後、次の2点ような学術的意義や社会的意義につながっていくと考える。
(1)従来のL2日本語ライティングの評価研究では、言語面や構成面に焦点化されたものが多く見られるが、内容面の評価研究は少ない。機械による評価、人間による評価のいずれもオリジナリティの評価は困難という課題が残っている。その解決への糸口となるような理論・実践研究へと向かう。(2)L2日本語ライティング教育関係者間において、未だに評価の一致に導くための共通した理論や技能はなく、個々の自己研鑽に委ねられているという現状である。そのため、ライティング教育や評価に関心を持つ人々のアカデミック・コミュニティ形成の一助となり得る。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (6 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 筑波学院大学の日本語教育-過去・現在の考察と日本国際学園大学の日本語教育への提案-2024

    • Author(s)
      安達万里江・亀田千里
    • Journal Title

      筑波学院大学紀要

      Volume: 19 Pages: 45-53

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] L2日本語作文の内容に関する評価研究 ―ルーブリック改訂前後の評定・評価理由の比較―2020

    • Author(s)
      安達万里江
    • Organizer
      第5回学習者コーパス国際シンポジム LCSAW 5 (2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教員による作文の内容に関する評価要因2020

    • Author(s)
      安達万里江
    • Organizer
      日本語プロフィシェンシー研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語教員の評価のずれ:内容面の評価に関する予備的研究2020

    • Author(s)
      安達万里江
    • Organizer
      全米日本語教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 次世代の日本語教員のための教育評価―日本の教育評価研究における理論的考察―2019

    • Author(s)
      安達万里江
    • Organizer
      カナダ日本語教育振興会(CAJLE)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] とりあえず日本語能力試験対策 N2 読解2023

    • Author(s)
      上田暢美・内田嘉美・桑島卓男・糠野永未子・吉田歌織・若林佐恵里・安達万里江
    • Total Pages
      100
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760469
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 『とりあえず日本語能力試験対策 N2 文字・語彙』2022

    • Author(s)
      上田暢美・内田嘉美・桑島卓男・糠野永未子・吉田歌織・若林佐恵里・安達万里江
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760452
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『とりあえず日本語能力試験対策 N2 文法』2022

    • Author(s)
      上田暢美・内田嘉美・桑島卓男・糠野永未子・吉田歌織・若林佐恵里・安達万里江
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760445
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 『とりあえず日本語能力試験対策 N1 読解』2021

    • Author(s)
      上田暢美・内田嘉美・桑島卓男・糠野永未子・吉田歌織・若林佐恵里・安達万里江
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760421
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『とりあえず日本語能力試験対策 N1 文法』2021

    • Author(s)
      上田暢美・内田嘉美・桑島卓男・糠野永未子・吉田歌織・若林佐恵里・安達万里江
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760407
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 『とりあえず日本語能力試験対策 N1 文字・語彙』2021

    • Author(s)
      上田暢美・内田嘉美・桑島卓男・糠野永未子・吉田歌織・若林佐恵里・安達万里江
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 日本語ライティングの評価に関する研究

    • URL

      https://kakuhyoka.com/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 日本語ライティングの評価に関する研究

    • URL

      https://kakuhyoka.com/index.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi