Project/Area Number |
19K13251
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 02090:Japanese language education-related
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Research Institution | Aichi University (2020-2022) Hiroshima Shudo University (2019) |
Principal Investigator |
KAWAKAMI Yuka 愛知大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (00778805)
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
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Keywords | 共通言語としての日本語 / 相互理解 / 接触場面 / マルチモーダル分析 / 複接触場面 / 関係構築 / 個の学び |
Outline of Research at the Start |
国際共修や接触場面に係る研究や実践はこれまで、その対象者を日本人学生対留学生という二項対立で捉えてきた。研究代表者が担当する共通言語としての日本語を使った国際共修や留学生クラスでは文化や言語背景の異なる一人一人が異文化で、個やグループとしての学びの場となっている。 本研究は共通言語としての日本語を使用した「複」接触(内的/接触/第三者言語場面が共存)場面を言語・非言語両面からマルチモーダルに分析し、ことばや文化を超えた参与者間の関係構築プロセスとその変化を可視化する。また、意識変容に係る研究手法と連携し相互行為の包括的な解明を目指し、実践で利用可能な教材開発や学習環境デザイン構築の検討をする。
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Outline of Final Research Achievements |
Based on the recorded data of multi-person conversations between Japanese students and foreign students using Japanese as a common language and post-interviews, we found that teasing and resistance (confrontation) triggered the change in the relationship between one foreign student and another member. Further, we analyzed individual and group learning during the transition of classroom formats on the basis of pre - and post-interviews of multicultural collaborative activities during the COVID-19 pandemic, showing that the collaborative spaces have become places for growth where people can interact densely, complementing each other's difficulties.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
多様な背景の者同士で行う協働活動においては、成員ひとりひとりが異文化で、そこは個やグループとしての学びや成長の場となっている。これまでの協働活動の実践においては、学生同士の対立をなるべく避けるよう学習デザインをしていたが、データの分析から、対立や衝突を厭わず、互いの異なりを尊重し合い、説明し合える環境づくりの工夫が重要であるという示差を得た。社会的変化が次々起こるVUCA時代に、多様な他者と共生するうえで必要なスキルの涵養に本研究成果の一端が実践に応用可能となりうる。
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