• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Multimodal analysis of Multi contact situations using Japanese as a Lingua Franca

Research Project

Project/Area Number 19K13251
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02090:Japanese language education-related
Research InstitutionAichi University (2020-2022)
Hiroshima Shudo University (2019)

Principal Investigator

KAWAKAMI Yuka  愛知大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (00778805)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords共通言語としての日本語 / 相互理解 / 接触場面 / マルチモーダル分析 / 複接触場面 / 関係構築 / 個の学び
Outline of Research at the Start

国際共修や接触場面に係る研究や実践はこれまで、その対象者を日本人学生対留学生という二項対立で捉えてきた。研究代表者が担当する共通言語としての日本語を使った国際共修や留学生クラスでは文化や言語背景の異なる一人一人が異文化で、個やグループとしての学びの場となっている。
本研究は共通言語としての日本語を使用した「複」接触(内的/接触/第三者言語場面が共存)場面を言語・非言語両面からマルチモーダルに分析し、ことばや文化を超えた参与者間の関係構築プロセスとその変化を可視化する。また、意識変容に係る研究手法と連携し相互行為の包括的な解明を目指し、実践で利用可能な教材開発や学習環境デザイン構築の検討をする。

Outline of Final Research Achievements

Based on the recorded data of multi-person conversations between Japanese students and foreign students using Japanese as a common language and post-interviews, we found that teasing and resistance (confrontation) triggered the change in the relationship between one foreign student and another member. Further, we analyzed individual and group learning during the transition of classroom formats on the basis of pre - and post-interviews of multicultural collaborative activities during the COVID-19 pandemic, showing that the collaborative spaces have become places for growth where people can interact densely, complementing each other's difficulties.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多様な背景の者同士で行う協働活動においては、成員ひとりひとりが異文化で、そこは個やグループとしての学びや成長の場となっている。これまでの協働活動の実践においては、学生同士の対立をなるべく避けるよう学習デザインをしていたが、データの分析から、対立や衝突を厭わず、互いの異なりを尊重し合い、説明し合える環境づくりの工夫が重要であるという示差を得た。社会的変化が次々起こるVUCA時代に、多様な他者と共生するうえで必要なスキルの涵養に本研究成果の一端が実践に応用可能となりうる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Journal Article] 国際学生寮での会話にみられる居住者間の関係性の変化 -収集したデータとインタビューをもとにした事例研究-2022

    • Author(s)
      川上ゆか
    • Journal Title

      言語と文化

      Volume: 45 Pages: 127-148

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] グループ活動におけるアイディア出しから意思決定までの流れ -ファシリテーターとしての教師の役割2023

    • Author(s)
      川上ゆか
    • Organizer
      第26回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(17th EAJS International Conference)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 変遷する授業環境下での協働学習実践における工夫と課題2022

    • Author(s)
      川上ゆか
    • Organizer
      第25回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] え?それどういうこと? -複接触場面における不理解の表明と理解への修復過程-2021

    • Author(s)
      川上ゆか
    • Organizer
      第17回フランス日本語教師会シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] わかり合えるかどうかは実は重要ではない? 研究データ収集協力者の事後インタビューからみえること その①2021

    • Author(s)
      川上ゆか
    • Organizer
      第24回ヨーロッパ日本語教育シンポジウム(16th EAJS International Conference 2020)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ふりかえるとそこは創造性あふれる現場だった ~外国人留学生向けの日本事情クラスの実践報告~」2020

    • Author(s)
      川上ゆか
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第6回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「日本語わかるん?」から始まるまちの人と留学生とのやりとり ~ローカルのおすすめの場所を日本語で発信するプロジェクト実践からみえるモノ~2019

    • Author(s)
      川上ゆか
    • Organizer
      第23回ヨーロッパ日本語教育学会シンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi