• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Implicit/explicit grammatical knowledge of fifth and sixth grade students in Japanese elementary school

Research Project

Project/Area Number 19K13255
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Uchino Shunsuke  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80825456)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords文法知識 / 暗示的知識 / 明示的知識 / 小学校英語 / 実態調査 / 英語運用能力
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、小学生の明示的・暗示的文法知識の実態と、これらの知識と英語運用能力との関係を明らかにすることである。初年度及び翌年度末に、2度の調査を行う。調査では暗示的知識を測定する課題、明示的知識を測定する課題、英語運用能力を測定する課題を実施する。調査の結果から、次の研究課題を明らかにする。
研究課題1:小学5・6年生で学習した表現について、児童は明示的知識、暗示的知識をどの程度身につけているか。
研究課題2:小学5・6年生の英語運用能力は、児童は明示的知識、暗示的知識とどのような関係にあるか。
研究課題3:児童の明示的・暗示的知識と英語運用能力は、小学6年生の1年間でどのように変容するか。

Outline of Final Research Achievements

The development of students' knowledge about the words that can be filled in the slots of [a] what, [b] subject, and [c] verb in the structure of What [a]sport do [b]you [c]like? was measured by the tasks of grammaticality judgement, gap filling, and metalinguistic knowledge. The main findings of the study are as follows. First, the students' grammatical knowledge developed during the sixth grade. Second, the degree of knowledge acquisition varied depending on the position of the slot, even for the same structure. Third, students who acquired implicit and procedural knowledge sometimes acquired metalinguistic knowledge as well, but grammatical terms were rarely used in the explanation of rules.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

明示的な文法指導がほとんど行われていない小学校外国語の授業を通してでも,児童が暗示的知識を元にした英語運用能力を身につけていると考えられること,また言語使用経験を元に学習者自身が推論によって明示的知識の獲得に至る可能性があることは,言語活動を通した言語習得を目指す小学校英語教育の在り方を肯定的に評価する研究結果であると解釈できる。また本研究は現行学習指導要領への移行期間に実施したものであり,2度の調査の間の児童の学習量は50単位時間であったことから,教科となり学習時間も増えた現在では,よりいっそう児童の知識が発達している可能性がある。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Collaborative Action Research on the Effects of Corrective Feedback in Fifth-grade English Classes2024

    • Author(s)
      平山伸正・内野駿介
    • Journal Title

      北海道教育大学紀要. 教育臨床研究編

      Volume: 74 Issue: 2 Pages: 105-120

    • DOI

      10.32150/0002000100

    • ISSN
      2758-3902
    • URL

      https://hokkyodai.repo.nii.ac.jp/records/2000100

    • Year and Date
      2024-01-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese Young EFL Learners’ Grammatical Knowledge of English: From the Implicit/Explicit Perspective and Knowledge About Internal Structures of Expressions2023

    • Author(s)
      UCHINO Shunsuke
    • Journal Title

      Doctoral dissertation, Tokyo Gakugei University

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語に関する先行研究の収集と統合2022

    • Author(s)
      萬谷隆一,堀田誠,鈴木渉,内野駿介
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 22 Pages: 200-215

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学6年生の文法知識の発達―文中の入れ替え可能な語に関する知識に着目して―2021

    • Author(s)
      内野駿介
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 21 Pages: 143-158

    • NAID

      40022560245

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本人中学生の明示的・暗示的文法知識―学年間及び文法項目間の違いに着目して―2020

    • Author(s)
      堀澤拓磨・内野駿介・萬谷隆一
    • Journal Title

      HELES Journal

      Volume: 19 Pages: 100-115

    • NAID

      130008164631

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Grammatical Knowledge of Fifth and Sixth Grade Pupils2019

    • Author(s)
      内野駿介
    • Journal Title

      JES Journal

      Volume: 19 Issue: 01 Pages: 162

    • DOI

      10.20597/jesjournal.19.01_162

    • NAID

      130007830746

    • ISSN
      1348-9275, 2424-1768
    • Year and Date
      2019-03-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学生はどのような文法知識を持っているか―知識の明示性と文法項目による違いに焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      内野駿介
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 68(5) Pages: 68-69

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校高学年の授業における訂正フィードバックの効果―リキャストを中心にした実践の報告―2022

    • Author(s)
      平山伸正・内野駿介
    • Organizer
      第22回小学校英語教育学会四国・徳島大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 児童が固まりとして認識している文構造の知識―誘引模倣課題の結果から―2021

    • Author(s)
      内野駿介
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校英語に関する先行研究の収集と統合2021

    • Author(s)
      萬谷隆一,堀田誠,鈴木渉,内野駿介
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学6年生の1年間における児童の文法知識の発達―プレハブ表現の可変部に関する知識に着目して―2020

    • Author(s)
      内野駿介
    • Organizer
      第20回小学校英語教育学会中部・岐阜大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童は英文の内部構造をどのように認識しているか―want, want to, want to beの使い分けに着目して―2019

    • Author(s)
      内野駿介
    • Organizer
      日本児童英語教育学会第40回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 高学年児童の文法知識―what疑問文の内部構造に関する知識に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      内野駿介
    • Organizer
      第19回小学校英語教育学会北海道大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文法性判断課題における時間制限と文法性の影響―日本人小学生を対象とした場合―2019

    • Author(s)
      内野駿介
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第43回神奈川研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英文の内部構造に関する児童の知識―明示的な理解はどこまで進んでいるか―2019

    • Author(s)
      内野駿介
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Examining Japanese Students' Grammatical Knowledge: From the Results of Timed and Untimed Grammaticality Judgement Tests2019

    • Author(s)
      Shunsuke UCHINO
    • Organizer
      2nd International Conference on Child Foreign/Second Language Learning
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 小学校英語教育の理論と実践2024

    • Author(s)
      萬谷隆一,志村昭暢,内野駿介
    • Total Pages
      319
    • Publisher
      開隆堂
    • ISBN
      9784304052286
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 外国語学習での暗示的・明示的知識の役割とは何か2021

    • Author(s)
      鈴木渉,佐久間康之,寺澤孝文
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246476
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi