• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Skype-based Video Chat to Improve Speaking Skills and Reduce Anxiety in Scripted and Unscripted Lesson Groups

Research Project

Project/Area Number 19K13257
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionOsaka Kyoiku University (2021-2022)
Ibaraki University (2019-2020)

Principal Investigator

Kobayashi Sho  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10821647)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
KeywordsICT / ビデオ通話 / オンライン英会話 / スピーキング / 即興性 / やり取り / 情意面 / 不安 / 同期型 / 非同期型 / 抵抗感 / 国際的志向性 / CMC / WTC / SCMC / Skype / Speaking / Anxiety
Outline of Research at the Start

英語教育においても、インターネットを介した共時的コミュニケーションという学習形態の普及が著しい。本研究では、ビデオ通話を活用した英語教材を用いた指導を、原稿を準備するグループと準備しないグループに分けて、2ヶ月にわたり実施する。指導前後の効果を比較検証し、方法の違いがスピーキングの力とその不安に及ぼす影響を、以下の観点から明らかにする。
①原稿を準備する方法と準備しない方法の違いがスピーキング力に及ぼす影響を検証する。
②スピーキングに対する不安があるとしたら、準備型と即興型の方法による不安の変化に事違いがあるかを検証する。
③スピーキング力の変化とその不安の変化に関連があるかを検証する。

Outline of Final Research Achievements

In the midst of the growing demand for impromptu English communication and the use of ICT in schools, there is an urgent need to effectively use ICT to develop impromptu English speaking skills. In this study, we compared and verified the use of improvisational and preparatory methods using video calls. As a result, we found that not only learners who are good at English but also learners who are not good at English can get used to improvised speech, reduce speaking anxiety and improve their speaking ability by repeatedly challenging them to participate in video calls with participants from overseas. The results suggest that it is desirable to incorporate one-on-one videocalls. The results of our research have been published in papers and at international conferences.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として、特に以下3点が挙げられる。(1) 1対1のビデオ通話を活用することで、即興的に英語でやり取りするきっかけになり、英語に苦手意識を持っている学習者でも実践が可能であることが明らかになったこと。(2) 原稿を準備してから英語でやり取りする方法よりも、1対1のビデオ通話の指導形態で即興的にやり取りすることを繰り返すことで、不安の軽減やスピーキング力の向上を促進することが明らかになったこと。(3) 一斉指導の指導形態においても、ビデオ通話を活用することで、海外の教室と日本の教室を繋げて即興的にやり取りを経験させることで、スピーキング力と学習意欲の推移に与える影響が明らかになったこと。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2022 2021 2020 2019 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 3 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Examining the Affective Impact of the E-Tandem Program on English Language Learners from the Perspective of Anxiety and International Posture2022

    • Author(s)
      小林 翔 , 中川 右也 , 茅野 潤一郎
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Issue: 0 Pages: 211-218

    • DOI

      10.20713/celes.51.0_211

    • ISSN
      0386-6548, 2424-063X
    • Year and Date
      2022-01-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Psychological changes following L2 e-tandem learning: A case study2022

    • Author(s)
      Sho Kobayashi
    • Journal Title

      Electronic Journal of Foreign language Teaching

      Volume: 18(2) Issue: 2 Pages: 129-139

    • DOI

      10.56040/skpc1821

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 同期型と非同期型のオンライン・コミュニケーションが 国際的志向性に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      小林 翔 , 田淵 香奈子 , 福田 スティーブ 利久 , 茅野 潤一郎
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会紀要

      Volume: 36 Pages: 29-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of the Difference Between Unscripted and Scripted Methods on Speaking Anxiety:2021

    • Author(s)
      小林 翔
    • Journal Title

      LET Kanto Journal

      Volume: 5 Issue: 0 Pages: 17-38

    • DOI

      10.24781/letkj.5.0_17

    • NAID

      130008025324

    • ISSN
      2432-3063, 2432-3071
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インターネットを介したコミュニケーション活動への参加条件の違いが小学生の英語スピーキング力と情意面に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      小林 翔,古屋 雄一朗,中川 右也
    • Journal Title

      児童英語教育学会紀要 (JASTEC)

      Volume: 40 Pages: 199-214

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語でのスピーキングに対する抵抗感の変化: ICTを活用した協働型国際交流に焦点をあてて2021

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      全国英語教育学会研究紀要(ARELE)

      Volume: 32 Pages: 161-176

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校児童のスピーキング力向上とコミュニケーションをしようとする意思の育成を目指したビデオ通話の実践2021

    • Author(s)
      小林翔, 古屋雄一朗, 中川右也
    • Journal Title

      小学校英語教育学会JES Journal

      Volume: 21 Pages: 4-19

    • NAID

      40022557830

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparison of a Videoconferencing Intervention’s Effects on Students’ English-Speaking Anxiety2020

    • Author(s)
      KOBAYASHI Sho
    • Journal Title

      2020 IEEE International Conference on Engineering, Technology and Education (TALE) Proceedings

      Volume: 9 Pages: 530-535

    • DOI

      10.1109/tale48869.2020.9368401

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン英会話学習によるスピーキング不安と意識の変容2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 39 Pages: 89-102

    • NAID

      40022427213

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] ビデオ通話を活用したスピーキング力向上と不安軽減を目指した実践報告2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      関東甲信越英語教育学会誌

      Volume: 34 Pages: 45-58

    • NAID

      130008020533

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 即興的スピーキングに対する中学校教員の意識―教員研修後のアンケート結果からー2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 69 Pages: 243-252

    • NAID

      120006791658

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Effects of Videoconferencing and the Continuation of Video Discussion Platform on International Posture2022

    • Author(s)
      Sho Kobayashi, Kanako Tabuchi
    • Organizer
      56th RELC International Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Fostering Speaking Ability and Willingness to Communicate in a Low-Proficiency English Learner: A Case Study Using Video Calls2021

    • Author(s)
      KOBAYASHI Sho, NAKAGAWA Yuya
    • Organizer
      1ST AEJ UKI SLA RESEARCH CONFERENCE
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] eTandemプログラムが英語学習者に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      小林翔, 中川右也, 茅野潤一郎
    • Organizer
      全国英語教育学会第46回長野研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] コロナ禍のオンライン国際協働学習を考える~海外協定校とのオンライン交流授業を例として~2021

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      茨城大学 グローバル教育センター主催シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Comparison of a Videoconferencing Intervention’s Effects on Students’ English-Speaking Anxiety2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      An International Conference on Engineering, Technology and Education (IEEE TALE2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校児童のスピーキング力向上とコミュニケーションをしようとする意思の育成を目指したビデオ通話の実践2020

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      小学校英語教育学会 全国大会岐阜大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Effects of Skype-based video chat on Students’ Unwillingness to Speak English in Scripted and Unscripted Lesson Groups2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      FLEAT 7 : International Conference on Foreign Language Education & Technology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スカイプを活用したやり取りがスピーキング力と不安に与える効果 ―準備型と即興型の比較―2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会(KATE)第43回神奈川研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スカイプを用いたオンライン英会話学習によって上級学習者に見られるスピーキング不安と自己効力感の変容―事例研究―2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      全国英語教育学会第45回弘前研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 意欲を高める英語指導実践―小中高大の現場から2019

    • Author(s)
      小林翔
    • Organizer
      外国語教育メディア学会関東支部第143回(2019年度秋季)研究大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 英語教育5月号 今日の授業を明日につなげる学習・指導の振り返り 「できる」を実感 児童生徒の振り返りを動機づけにつなげる工夫2020

    • Author(s)
      小林翔、江尻友也、山田奈未、狩野晶子、久松功周、草間浩一、清田洋一、宮崎貴弘、山辺恵理子、金谷憲、稲井達也、吉田充宏、門前和紀、箱守知巳、萩野一郎、久保野りえ、山本耕平、奥住桂、武藤克彦、内田浩樹、他
    • Total Pages
      104
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学級担任が創る小学校英語の授業2020

    • Author(s)
      猪井 新一、齋藤 英敏、小林 翔
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      486692070X
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] 茨城大学 教育学部 学校教育教員養成課程 教科教育コース 英語教育教室

    • URL

      https://info.ibaraki.ac.jp/Profiles/104/0010381/profile.html

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi