• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Foreign Language Teacghing Research as a Civil Science: Using Experince Sampling and Mathematical Modeling

Research Project

Project/Area Number 19K13262
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionPrefectural University of Hiroshima (2021-2023)
Hiroshima University (2019-2020)

Principal Investigator

Kusanagi Kunihiro  県立広島大学, 地域創生学部, 准教授 (60782620)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords市民科学 / 経験サンプリング / 数理モデリング / データ分析 / 学習履歴 / 生態学的瞬間評価 / オープンサイエンス / オンライン学習履歴 / 潜在特性モデル / 成長曲線モデル / ベイズ統計
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,外国語教育研究における現在の方法論的主流である実験室ベースの研究(laboratory-based research)に対する代替法のひとつとして,市民科学(citizen science)としての外国語教育研究のあり方を社会に提案することである。この新しい研究形態としての市民科学を実現させるための手立てとして,経験サンプリングと数理モデリングという,ふたつの新技術に着目する。教師による授業内英語使用と学習者の科目内学習状況を,モデル事例として取り上げ,経験サンプリングと数理モデリングがどのように市民科学としての新しい外国語教育研究の方法論的基盤となるかを示す。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of the present study is to propose a new research method based on citizen science as an alternative to laboratory-based research, which was considered to be the current methodological mainstream.
In this study, we proposed a model case of the application of mathematical modeling to online learning logs, experience sampling, and learning outcomes of Japanese university students studying English, based on the expectation that the application of mathematical modeling to data obtained from experience sampling methods regarding learners' learning behaviors and learners' daily lives is the key to the effective application of citizen science to foreign language education research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は,この研究形態としての市民科学を実現させるための第一の技術的足がかりとして,経験サンプリングと数理モデリングという,ふたつの新技術の連携に着目した点である。次に,社会的意義は,学習者の科目内学習状況を市民科学のモデルケースとして取り上げ,具体的に経験サンプリングと数理モデリングがどのように有機的に連携し,それがどのように市民科学としての新しい外国語教育研究の礎となるかを示したことである。

Report

(5 results)
  • 2023 Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Capturing Teachers’ Cognitive Load Throughout Lessons Using Physiological Psychological Indices2023

    • Author(s)
      山森 光陽、長野 祐一郎、徳岡 大、草薙 邦広、大内 善広
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 47 Issue: 1 Pages: 127-139

    • DOI

      10.15077/jjet.46054

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2023-01-20
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育データサイエンス:データ駆動型教育の実現に向けて2023

    • Author(s)
      石井雄隆,草薙邦広
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 3月号 Pages: 121-121

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 外国語教育研究の再現可能性 : 素朴な認識の拒絶と追求姿勢の擁護2021

    • Author(s)
      草薙邦広・鬼田崇作・亘理陽一
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 24 Pages: 179-195

    • NAID

      120006960233

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 非同期型オンライン授業における語彙学習の効果検証2021

    • Author(s)
      森田光宏・草薙邦広
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 24 Pages: 153-165

    • NAID

      120006960235

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] より選好されるオンライン解説動画の作成を巡って:教養教育英語科目における探索的実践2021

    • Author(s)
      草薙邦広・榎田一路
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 32 Pages: 145-160

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 広島大学教養教育英語科目におけるLMSを使用した振り返り活動の実践2020

    • Author(s)
      草薙邦広・榎田一路・天野修一・鬼田崇作・阪上辰也・高橋有加・中川篤・森田光宏
    • Journal Title

      Annual Review of English Language Education in Japan

      Volume: 31 Pages: 303-318

    • NAID

      130008020418

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンライン教材におけるコンバージョンの多重ハードルモデル2020

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Journal Title

      広島外国語教育研究

      Volume: 23 Pages: 45-61

    • NAID

      120006811229

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Predictors of EFL reading comprehension: A longitudinal study with learners from grade 9 to 11.2022

    • Author(s)
      Yamashita, J., Shiotsu, T., & Kusanagi, K.
    • Organizer
      American Association of Apllied Linguistics (AAAL) 2022 Conference.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国内の外国語教育研究におけるベイズ統計の普及過程2022

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      外国語教育研究の再現可能性2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育のロジスティックスから見える将来像2022

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      第47回全国英語教育学会北海道研究大会.
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 外国語教育とオープンサイエンス2021

    • Author(s)
      草薙邦広
    • Organizer
      Japan Open Science Sumitt 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 統計改革は各教育分野にどのように展開していったか」2021

    • Author(s)
      草薙邦広・石井雄隆・中村大輝・雲財寛・李在鎬・熊井将太・山森光陽
    • Organizer
      第63回日本教育心理学会総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生の学習意欲の推移に対するクラスサイズの影響と学校レベルのSESによる違い2021

    • Author(s)
      徳岡大・山森光陽・大内善広・草薙邦広・中島健一郎
    • Organizer
      第63回日本教育心理学会総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「小中移行に伴うクラスサイズの増減による学力推移の違い」2021

    • Author(s)
      山森光陽・大内善広・徳岡大・草薙邦広
    • Organizer
      第63回日本教育心理学会総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] エビデンスに基づく小学校英語に関する基礎概念の整理2021

    • Author(s)
      寺沢拓敬・草薙邦広
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学会はエビデンスに基づく教育にどのように取り組むべきか?2021

    • Author(s)
      草薙邦広・寺沢拓敬・酒井英樹
    • Organizer
      第21回小学校英語教育学会関東・埼玉大会.
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Extensive listening and LMS-based report sharing in an online course: Using Mahara-platformed English podcasts2021

    • Author(s)
      Amano, S., Enokida, K., Lauer, J., Selwood, J., Morita., M., Sakue, T., Kida, S., & Kusanagi, K.
    • Organizer
      EUROCALL Gathering 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] クラスサイズによる小学校第2学年から第6学年までの国語の学力推移の違い2019

    • Author(s)
      山森光陽・大内善広・徳岡大・草薙邦広・萩原康仁
    • Organizer
      第61回日本教育心理学総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学級規模による小学校第4学年から第6学年までの学習意欲推移の違い2019

    • Author(s)
      徳岡大・山森光陽・中島健一郎・大内善広・草薙邦広・萩原康仁
    • Organizer
      第61回日本教育心理学総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Change of self-rated can- do statement during one academic semister2019

    • Author(s)
      Kida, S., Enokida, K., Amano, S., Kusanagi, K., Morita, M., Nakagawa, A., Sakaue, T., & Takahashi, Y.
    • Organizer
      EUROCALL 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教育・心理系研究のためのRによるデータ分析―論文作成への理論と実践集2022

    • Author(s)
      平井 明代、岡 秀亮、 草薙 邦広
    • Total Pages
      326
    • Publisher
      東京図書
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 英語教育のエビデンス2021

    • Author(s)
      亘理 陽一、草薙 邦広、寺沢 拓敬、浦野 研、工藤 洋路、酒井 英樹
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      4327411051
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi