• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Devising teacher talk in English classrooms in Japan to best utilise the target language by teachers

Research Project

Project/Area Number 19K13283
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionNational Institute of Technology, Toyama College

Principal Investigator

Yamamura Hiroto  富山高等専門学校, その他部局等, 准教授 (40734421)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsティーチャートーク / 語彙指導 / Eliciting / Situational presentation / Checking understanding / Concept check questions / 英語の授業は英語で / 英語による授業 / インタラクション
Outline of Research at the Start

本研究は、高等学校で英語を英語で指導する際の効果的な方法を、具体的な教師の台詞の形で提案し、書籍化することを目的としている。充実した授業を展開するためには、教師は場面を見極めながら、英語と日本語を使い分けて授業を展開することが必要であると思われる。特に英語を効果的に用いるためには、あいさつや指示などの定型的なクラスルームイングリッシュだけではなく、教科書本文の単語や表現等を豊かな英語で理解させたり、生徒の理解度を確認したりしながら進めることが必要であるが、現在そのような指導を支援する研修や書籍はあまり見られないため、ティーチャートークのスクリプトの形で単語の指導方法を提案することを目指す。

Outline of Final Research Achievements

Traditionally, we have mainly heard Japanese explaining English to students in English classrooms in Japan. To foster students' communicative competence in English, we need to increase the amount of English spoken by teachers as well as by students in order to create a quality-rich English classroom. However, teachers have been struggling to use English effectively in the classroom. In this research project, an effective way of using the target language has been proposed incorporating the idea of eliciting, conveying/illustrating meaning, and checking understanding in English. Empirical data was collected in the actual classroom to see how well the method has been implemented with a group of high school students. As a result, with varying degree of difficulty for some words, well-thought-out teacher talk successfully conveys the meaning of target items in English.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の英語教育では、教師が日本語で英文の説明をする方法が長く広く採用されてきた。近年は、より英語コミュニケーション能力の育成に結びつく英語授業を創造すべく、様々な英語教育改革が推し進められている。そのひとつに、「英語の授業は英語で」という方針があったが、日本人英語教師の英語運用能力の問題や具体的な方法が分からない等、課題が多く、授業中の使用言語について前向きな変化が継続的に起きているとは言い難い。
本研究では、教室で効果的に英語を使用するための具体的な方法を提案し、実際に授業で使用、実証を試みた。その結果、単語によってばらつきはあるものの、概ね提案した方法で意味を伝えることができた。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Interactive Use of the Target Language and its Effect on Learners' Understanding of New Words2022

    • Author(s)
      YAMAMURA Hiroto
    • Journal Title

      Journal of the Chubu English Language Education Society

      Volume: 51 Pages: 41-48

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Examining Communicativeness of Teacher Talk in Conveying Meanings of Vocabulary: Going Beyond Classroom English to Provide Quality Input2021

    • Author(s)
      Yamamura Hiroto
    • Journal Title

      富山高等専門学校紀要

      Volume: 8 Pages: 1-10

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] より実りある目標言語使用を目指して~単語の指導を中心に~2022

    • Author(s)
      山村 啓人
    • Organizer
      富山英語指導法勉強会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Interactive Use of the Target Language and its Effect on Learners' Understanding of New Words2021

    • Author(s)
      YAMAMURA Hiroto
    • Organizer
      中部地区英語教育学会第50回記念愛知大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi