• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of teachers' ICT use with consideration of universal design for learning in EFL classes

Research Project

Project/Area Number 19K13312
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionHokkaido Bunkyo University

Principal Investigator

Sawaya Yusuke  北海道文教大学, 国際学部, 准教授 (10733438)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords英語授業 / UDL / ICT活用
Outline of Research at the Start

小・中学校の通常学級には6%程度の割合で特別な教育的支援が必要な児童生徒が在籍していると言われている。しかし、一方で学校現場では支援が必要な生徒たちに十分な支援が行われていない状況にあり、すべての児童生徒たちが分け隔てなく授業に参加できる環境づくりが重要である。本研究では英語教師に焦点を絞り、全ての学習者の授業参加の実現に必要な学びのユニバーサルデザイン(Universal Design for Learning, 以下 UDL)の概念の理解の状況とICT活用に関する実態を調査し、UDLを取り入れた英語教師は授業でICTをどのように活用していくのかを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to understand the current situation of how in-service English teachers support students with special needs and how teachers use ICT in their English classes, and to examine how Japanese English teachers utilize ICT in their English classes when they understand the benefits and necessity of instruction considering a framework of "Universal Design for Learning (UDL)". The results of this study showed that in-service elementary, junior high school, and high school teachers provide support and use ICT according to the developmental stage and grade level of their learners. In addition, the results of teaching UDL to pre-service teachers showed that the purpose and perception of ICT use in the classroom before and after the instruction varied according to the type of school where they want to work as a teacher.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学習者の様々なニーズに応じられるように、教師が柔軟な教材、指導技法や方略を提案するというUDLの考え方が注目されてきているが、英語授業におけるUDLの観点からの具体的なICTの活用に関する効果はまだほとんど調査されていないため、この分野における研究結果の蓄積はなされていない。本研究で得られた結果は、どのような学習者も分け隔てなく参加できる英語授業運営に向けた教材作りに大いに参考にできるものであり、さらにはICT活用やUDLに関する内容の教員の研修の指導項目の策定の一助となる。

Report

(5 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 学びのユニバーサルデザインの指導が英語教職課程履修学生の授業づくりの意識とICT 活用に対する意識に与える影響2023

    • Author(s)
      沢谷佑輔、小野祥康
    • Journal Title

      JACET教育問題研究会会誌 言語教師教育

      Volume: 10 Pages: 95-109

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SDCモデルと学びのユニバーサルデザイン(UDL)の枠組みによる英語の授業でのICT活用の分析2022

    • Author(s)
      沢谷佑輔
    • Journal Title

      北海道文教大学論集

      Volume: 23 Pages: 1-13

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における教師の指導上の困難と特別支援―中学校・高等学校の英語教師との比較を通して―2020

    • Author(s)
      沢谷佑輔
    • Journal Title

      日本児童英語教育学会(JASTEC)研究紀要

      Volume: 39 Pages: 81-93

    • NAID

      40022600906

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における教師の「学びのユニバーサルデザイン」に基づく実践 ―中学校・高等学校の英語教師との比較を通して―2020

    • Author(s)
      沢谷佑輔
    • Journal Title

      北海道文教大学論集

      Volume: 21 Pages: 55-63

    • NAID

      120006870950

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] SDCモデルを用いた教師のICT活用の分析―UDLの枠組みを取り入れた英語授業の実現に向けて―2021

    • Author(s)
      沢谷佑輔
    • Organizer
      2020年度道内3学会合同研究会(JCA北海道支部、JACET北海道支部、HELES)
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi