Sustainable Tourism and Environmental Policy -Dynamic Analysis of Tourism Economic Models with Emissions Trading Market and Aviation Sector-
Project/Area Number |
19K13706
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07040:Economic policy-related
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Research Institution | Kyoto College of Economics (2020-2021) Osaka Seikei University (2019) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | 持続可能な観光 / 観光主導型成長仮説 / 貿易と環境 / 汚染逃避地仮説 / 排出権取引 / 環境脱税 / 国境税調整 / 環境政策の成長促進効果 / 譲渡可能個別漁獲割当制度 / レントシーキング / 不平等 / 産業間排出権取引 / 持続可能な開発目標 / 社会的地位選好 / 経済成長 / 出入国税 / 二重規制 / 汚職 / 内生的経済成長論 |
Outline of Research at the Start |
本研究課題は、環境経済学、新経済地理学、産業組織論の分析アプローチを活用することで、イノベーションを通じて、持続可能な観光を実現する環境政策を提示することにある。今後平均して約4%ずつ成長すると見込まれている観光産業は、航空輸送を通じて、二酸化炭素集約的産業になると予測されている。観光産業に導入されている環境税やカーボン・オフセットの温室効果ガス削減効果は限定的である上、有効な政策手段である排出権取引は未だ導入段階にある。その為、この環境政策が、持続可能な観光の実現につながるのか否かを、事例・実証研究で分析することは困難な状況にある。本研究課題は、この点に応えるものである。
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Outline of Final Research Achievements |
There is concern that greenhouse gas emissions from aviation will turn tourism into a carbon-intensive industry. Emissions trading is therefore being introduced for the aviation industry. However, at the start of the study, the industry was still in the implementation phase and the impact of its environmental policy on the tourism industry was not clear. This research project aimed to theoretically elucidate the impact. The analysis found that emission allowance reductions lead to sustainable tourism and tourism-led growth when international movement of tourists is taken into account. However, when taking into account tourist movements by air, sustainable tourism and tourism-led growth were found to have a trade-off relationship. Furthermore, several related studies have identified mechanisms for sustainable development.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
持続可能性社会の実現に向け、観光産業は更なる取り組みが求められている。なぜなら、観光移動に必要な航空機は大量の温室効果ガスを排出するからである。航空産業の脱炭素化を促す為、EU諸国は航空産業に対して排出権取引を導入している。しかし、最近の導入であることから事例やデータが不足している為、この環境政策が観光産業に与える影響は明らかではない。本研究課題は、理論分析の強みを生かし、この環境政策の効果を明らかにした。この知見は、持続可能な観光を目指す上で必要な対策は何かを議論することに加え、この環境政策の制度を改善する際にも活用できる。以上より、持続可能な観光に関する理論的基礎を社会に提供したと言える。
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)