• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effect of English Education and Study Abroad Experiences on (Non-) Cognitive Abilities and Labor Market Outcomes

Research Project

Project/Area Number 19K13728
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07050:Public economics and labor economics-related
Research InstitutionMeiji Gakuin University

Principal Investigator

李 嬋娟  明治学院大学, 国際学部, 准教授 (40711924)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords大学での英語による授業(EMI) / 理論的枠組み / (非)認知能力 / 言語能力 / 学習成果 / 労働市場の成果 / 大学の国際化 / 英語での授業 / 英語学位プログラム / 留学 / 労働市場成果 / 非認知能力 / 英語教育 / 海外留学
Outline of Research at the Start

理解、判断、論理などの知的機能を示す「認知能力」以外の能力を示す「非認知能力」が労働市場の成果に与える影響に関する研究が米国等でなされ、近年、日本においても注目されるようになった。本研究では認知能力に加えて改善の可能性が高い非認知能力に重点を置いて(非)認知能力が「海外留学」と「英語授業強化」という国際化を推進する教育を通じてどのように変化しそれが労働市場の成果に影響を与える可能性について注目する。本研究では日本全国を対象とした調査のデータを用いて、国際化教育が(非)認知能力の向上や労働市場の成果に与える影響と、その影響の経路を識別するための推定を行う。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は、日本政府の「グローバル化等に対応する人材力の強化」する政策の一貫である「英語教育強化」に焦点を当て、「大学での英語(で)の授業(EMI: English Medium Instruction)の効果を実証分析するために必要な概念的枠組みを提案する論文を国際学術雑誌に出版した。EMIの急速な普及に伴い、様々な教育環境におけるEMIの学習成果に関する実証的研究が増加しているが、その効果や要因に対する理解は未だ混在しており、本研究は経済学の人的資本論を用いた学際的なアプローチを通じて、EMI教育がどのように人的資本を形成し、その能力が労働市場でどのような成果を生み出しているのかなどの理解を深めることを目標にしている。具体的には、遺伝要因・環境要因が認知能力・非認知能力を育むことや、その能力の違いが大学でのEMIを受ける前の段階から学習の成果の違いをもたらすことに注目した。EMI教育を選択する学生の遺伝要因・環境要因による影響とEMIによる直接な成果を区別し推定するためには、遺伝要因・環境要因が大学での学習と卒業後の労働市場の成果に与える影響を分析している同時に、これらの要因をコントロールしたうえでEMIが卒業時点の(非)認知能力と英語能力の成長に与える影響を分析する必要があると強調した。また、本研究で提案した理論的枠組みにおいて、EMIを受ける前の時点、EMIを受けている期間、EMI教育が終わった時点で、(非)認知能力と言語能力がどのようにお互いに補完(あるいは代替)しながら蓄積され、これらの能力がどのように総合的に学習成果や労働市場の成果につながるのかを論じている。最後には、この理論的枠組みをどのようにEMI教育の実証分析に応用出来るかなどについて議論した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2023年度は、予定通り、投稿中の論文を修正し、国際学術雑誌に出版した。また、オンライン調査の計画を進めた。

Strategy for Future Research Activity

現在、現地調査とオンライン調査を進行中である。今年度中に調査結果に基づいてデータ分析を行う予定である。

Report

(5 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2024 2022

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results)

  • [Journal Article] Theoretical framework for the empirical analysis of English medium instruction competence outcomes2024

    • Author(s)
      Lee Sun Youn
    • Journal Title

      Social Sciences & Humanities Open

      Volume: 9 Pages: 100893-100893

    • DOI

      10.1016/j.ssaho.2024.100893

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Internationalization of Higher Education, English-Taught Programs (ETP), and Types of University Entrance Examinations: Case of the Department of Global and Transcultural Studies at Meiji Gakuin University2022

    • Author(s)
      Sun Youn Lee
    • Journal Title

      Meiji Gakuin review International & regional studies

      Volume: 60 Pages: 15-42

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi