Project/Area Number |
19K13783
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07080:Business administration-related
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Research Institution | Meisei University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2019-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | モチベーション伝播 / 類似性 / 関係性要因 / 環境要因 / テレワーク / 個人要因 / 労働価値観の類似性 / モチベーション / 伝播 / 個人内要因 |
Outline of Research at the Start |
日本の働く人のやりがいが長期的に低下している(内閣府,2009)現代社会においては,ワークモチベーションを新しい視点で捉えることが求められる。本研究では,伝播という新しい視点を用い、ワークモチベーションの新たな側面を明らかにする。研究は,個人内要因,関係性要因,環境要因が伝播に及ぼす影響を明らかにし,「モチベーション伝播測定尺度」と「職場におけるモチベーション伝播モデル」を作成することを目的とする。 研究成果は,モチベーション研究において伝播という新しい視点での研究知見を提供し,職場における実践的な研究の潮流を創り,組織経営におけるモチベーション伝播の位置づけを明確にすることに寄与する。
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Outline of Final Research Achievements |
An interview survey and questionnaire surveys were conducted for the purpose of clarifying the factors that influence social contagion of motivation in the workplace. As a result of a semi-structured interview survey of 10 employees of a corporate organization and classifying and aggregating the answers according to the meaning and content, the similarity of work-related values such as customer orientation, contribution to the organization, and self-growth was suggested to be involved in social contagion of motivation. In order to empirically examine this result, a questionnaire survey of 515 men and women between the ages of 20 and 60 who work in a corporate organization was conducted. In addition, in order to empirically examine the effect of the work environment (frequency of telework, etc.) on contagion of motivation, we conducted a questionnaire survey of about 500 men and women in their 20s and 60s who work in corporate organizations.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
面接調査という探索的な検討段階ではあるものの,職場におけるモチベーション伝播に関し,仕事の価値観の類似性が示唆された。これまで,モチベーションの高さにおける類似性(Radel, Fournier, De Bressy, D'Arripe-Longueville,2014)や同じ大学,同じ性別(Loersch, Aarts, Keith Payne & Jefferis,2008)であることが伝播に及ぼす影響は示されていたが,本研究では価値観という認識や考え方の類似性が伝播に影響することが示唆された。
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