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Application of virtual reality technology to path data collection on in-store purchase behavior and assessment of in-store sales promotion

Research Project

Project/Area Number 19K13789
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionUniversity of Hyogo (2020-2023)
Kansai University (2019)

Principal Investigator

Ken Ishibashi  兵庫県立大学, 社会情報科学部, 助教 (30749221)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsバーチャルリアリティ / 顧客動線 / アイトラッキング / 店内販促 / 消費者行動モデル / 社会的影響
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、パスデータを融合した消費者行動モデルを構築し、店内販促の効果測定を通してその有用性を明らかにすることである。店舗実験では、購買行為に影響を与える要因を事前に把握することが容易ではない。そのため、既存研究では同じ調査対象であっても実験によって結果が異なるという問題が生じていた。本研究では、店舗実験における実験設計の困難さを軽減するために、バーチャルリアリティ(VR)技術を用いて顧客動線とアイトラッキングに関するパスデータを収集するシステムを開発する。このシステムを用いて収集したパスデータを融合したモデルを構築し、本提案の有用性を示す。

Outline of Final Research Achievements

This study showed that it was available for multiple pass data collected by using virtual reality technology to construct a consumer behavior model. Especially, it was demonstrated that the analyses using multiple pass data was useful for verifying hypotheses on in-store advertising and social influence and considering obtained results different from hypotheses. In a virtual space, it is easy to change location and size of in-store advertising. This feature enables us to investigate effects of in-store advertising in various situations. This study could not consider enough a model with fusion of multiple pass data. In future studies, an investigation using virtual space is expected that we understand consumer behavior deeply by control various factors and analysis for relationship among factors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

仮想空間に作成した店舗で収集した顧客動線データやアイトラッキングデータのような複数のパスデータを用いて、小売店における消費者行動を分析できることを示した。店舗内の移動経路や店内販促との位置関係が広告や商品、売場への注目と意思決定に影響を与えており、さらなる調査が必要ではあるが、要因間の関係性を分析することで、消費者行動の理解を深められることがわかった。また、本研究で行ったテストのように、仮想空間を利用した実験は、実店舗ではコントロールが難しい要因を考慮した調査を行うことができる。仮想空間における実験と実店舗における実験と組み合わせは、消費者行動モデルの有効性の検証に有用と考えられる。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Application of Broad Learning to Damage Diagnosis of Cracks on RC Floor Slab2022

    • Author(s)
      Ken Ishibashi, Yasutoshi Nomura, Hitoshi Furuta
    • Journal Title

      Proceedings of The 13th International Conference on Structural Safety and Reliability (ICOSSAR 2021)

      Volume: 1 Pages: 1-4

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Application of virtual reality technology to cultivate skill for visual inspection of bridge2021

    • Author(s)
      Ishibashi K.、Furuta H.、Nomura Y.、Nakatsu K.、Takahashi K.
    • Journal Title

      Bridge Maintenance, Safety, Management, Life-Cycle Sustainability and Innovations

      Volume: 2020 Pages: 347-352

    • DOI

      10.1201/9780429279119-44

    • ISBN
      9780429279119
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How Shoppers Walk and Shop in a Supermarket2020

    • Author(s)
      Yada Katsutoshi、Ishibashi Ken、Ohashi Taku、Wang Danhua、Tsumoto Shusaku
    • Journal Title

      Proceedings of 2020 International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW)

      Volume: 2020 Pages: 114-118

    • DOI

      10.1109/icdmw51313.2020.00025

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] IMPACTS OF ONLINE REVIEWS ON CONSUMERS' DECISION-MAKING: APPLICATION OF TOPIC MODELING IN RESTAURANT SERVICES2020

    • Author(s)
      Li Fangzhou、Kobe University、Li Zhen、Yang Shuai、Ishibashi Ken
    • Journal Title

      Global Fashion Management Conference

      Volume: 2020 Pages: 1350-1350

    • DOI

      10.15444/gmc2020.10.03.01

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study of the Effects of Visual Complexity and Consumer Experience on Visual Attention and Purchase Behavior through the Use of Eye Tracking2019

    • Author(s)
      Ishibashi Ken、Xiao Chen、Yada Katsutoshi
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 IEEE International Conference on Big Data (Big Data)

      Volume: 1 Pages: 2664-2673

    • DOI

      10.1109/bigdata47090.2019.9005498

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Application of Deep Learning to Pre-processing of Cousumer's Eye Tracking Data in Supermarket2019

    • Author(s)
      Ishibashi Ken
    • Journal Title

      Proceedings of 2019 International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW)

      Volume: 1 Pages: 341-348

    • DOI

      10.1109/icdmw.2019.00057

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Analysis of social influence on in-store purchase behavior by using ecological system of ants2019

    • Author(s)
      Ishibashi Ken、Yada Katsutoshi
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 159 Pages: 2162-2171

    • DOI

      10.1016/j.procs.2019.09.390

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 仮想店舗を用いた店舗内の購買行為に関する調査実験2024

    • Author(s)
      石橋健
    • Organizer
      情報処理学会 第86回全国大会
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      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮想現実技術を使った消費者行動に関するデータの収集と分析に関する研究2023

    • Author(s)
      石橋健、中西寛子
    • Organizer
      2023年度応用統計学会 年会・チュートリアル
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      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 実店舗内における顧客の購買行動データの分析2022

    • Author(s)
      石橋健
    • Organizer
      2022年度統計関連学会連合大会
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  • [Presentation] オンライン・オフライン混合のPBL演習を軸とする実践的データサイエンス人材育成の試み2021

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      笹嶋宗彦 , 石橋健 , 山本岳洋 , 加藤直樹 , 丸橋弘明
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      2021年度人工知能学会全国大会(第35回)
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  • [Presentation] こどもの視点を疑似体験する防災訓練から得られる気づきに関する調査2021

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      石橋健 , 中津功一朗 , 弘田陽介
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      日本保育学会第74回大会
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      2021 Research-status Report
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      中津功一朗 , 石橋健 , 弘田陽介
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      日本保育学会第74回大会
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      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Application of Deep Learning to Eye Tracking Video for Estimating Sales Area Where Consumer Looked2020

    • Author(s)
      Ken Ishibashi, Zhen Li and Katsutoshi Yada
    • Organizer
      2020年度人工知能学会全国大会(第34回)
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      2020 Research-status Report
  • [Book] データサイエンス入門2021

    • Author(s)
      笹嶋 宗彦,加藤直樹,石橋健,石原健司,大島裕明,川井康平,川嶋宏彰,小林篤司,笹嶋宗彦,山本岳洋,湯本高行
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254129113
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

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