• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research in strategy of social entrepreneurs

Research Project

Project/Area Number 19K13820
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 07080:Business administration-related
Research InstitutionRitsumeikan Asia Pacific University

Principal Investigator

Shinohara Yoshiki  立命館アジア太平洋大学, 国際経営学部, 准教授 (50781457)

Project Period (FY) 2019-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordssocial entrepreneurship / social entrepreneur / strategy / gender / social impact / inclusion / empowerment / social innovation / Social Entrepreneurship / Strategy / Empowerment / Inclusive / Gender / Nationality / ソーシャル・アントレプレナーシップ / 戦略 / ミッション・ステートメント / ジェンダー
Outline of Research at the Start

持続可能な発展を目指す現代において、ソーシャル・アントレプレナーは貧困や環境問題、その他の社会問題を解決する政府以外のアクターとして注目を集めている。本研究は「ソーシャル・アントレプレナーは社会的目的と経済的目的を達成する上で、どのような戦略を立てているのか、その戦略の立案プロセスに何が影響を与えるのか」への解答を導くことを目指す。そして、ソーシャル・アントレプレナーのテキストデータと組織のミッション・ステートメントの分析を通じて、ソーシャル・アントレプレナーの掲げるミッション、ジェンダー、そして国の文化の次元が彼ら・彼女らが立案する戦略のタイプにどのように影響を与えるのかを明らかにする。

Outline of Final Research Achievements

This study applied text mining and identified seven social entrepreneur's strategies (Empowerment, Community Development, Business & Entrepreneurship, International, Inclusivity, Innovation, Low Cost). Additionally, male social entrepreneurs developed more strategies related to "Community Development," "Business & Entrepreneurship," "Innovation," and "Low Cost," while female social entrepreneurs developed more strategies related to "Empowerment" and "Inclusivity". The qualitative research also suggested a difference in approach to strategic planning between social entrepreneurs and commercial entrepreneurs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、ソーシャル・アントレプレナーの戦略の類型化を定量的な手法を用いて明らかにした点である。既存研究ではソーシャル・アントレプレナーの戦略については定性的な研究が主流であり、テキストマイニングを用いた類型化は既存研究の発見をより一般化するうえで有益であった。さらに、男女において何を戦略において強調するのかが異なることを明らかにした点は、理論的な意義に加えて実務家に対して大きな意味を与える。実務家はこの発見から自らが戦略を立てる際にバイアスに陥っていないか、考慮すべき要素を考慮しているのか(例えば経済的な側面を戦略に盛り込んでいるのか、など)を再確認することが求められるだろう。

Report

(6 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2020 2019

All Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Gender differences in strategic orientations of social entrepreneurs’ strategies2020

    • Author(s)
      Yoshiki Shinohara, Lailani L. Alcantara
    • Organizer
      The 2020 IABS virtual conference
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Inclusivity in Social Entrepreneurship Strategy2019

    • Author(s)
      Yoshiki Shinohara, Lailani Laynesa Alcantara
    • Organizer
      17th Asia Pacific Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2019-04-18   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi